13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Nejmrazivější víkend zimy nekončí

Nejmrazivější víkend zimy nekončí

Uplynulé dva dny potvrdily předpověď nejmrazivějšího víkendu dosavadní zimy, i když letos už bylo chladněji.
Minus 13,1 °C. Taková byla nejnižší teplota, jakou o víkendu zaznamenala měřicí stanice Českého hydrometeorologického ústavu, umístěná v areálu naší hvězdárny. „Dosáhli jsme jí v neděli ve 22:10 hodin. Sobotní teplotní minimum bylo -11,2 °C a nastalo krátce po půlnoci,“ informuje odborný pracovník hvězdárny Tomáš Pečiva.
Dnes ráno se dále ochlazovalo. „V 6 hodin jsme naměřili -16,4 °C a teploty stále klesaly,“ doplňuje Pečiva. Do nejmrazivějšího rána letošní zimy tak chyběly necelé dva stupně. V pondělí 18. ledna tady zaznamenali -18,2 °C. Absolutní rekord pochází ze 7. ledna 1985, kdy se rtuť teploměru v areálu hvězdárny zastavila na -26,6 °C. Ještě třeskutější byl o uplynulém víkendu přízemní mráz. „V neděli ve 22:20 hodin to bylo -20,0 °C,“ sděluje odborný pracovník hvězdárny.
Výška sněhové pokrývky vyrovnala maximum letošní zimy z 18. ledna. „Naměřili jsme 15 centimetrů. Vodní hodnota sněhu, určující obsah vody, činí 12,2 milimetru. Odpovídá to jemnému prašanu,“ konstatuje pracovnice hvězdárny Ladislava Orlová. Vůbec nejvyšší sněhovou pokrývku – 79 centimetrů – zde zaznamenali 13. února 2006.