Zřizovatelem organizace je

05.01.2024
Činnost Klubu nadaných dětí ve školním roce 2023/2024

Klub nadaných dětí funguje na hvězdárně od roku 2019. Klub se každý nový školní rok otevírá pro nové zájemce, výjimkou byl hned první ročník, který se kvůli covidovým omezením protáhl na roky dva.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Nejmrazivější víkend zimy nekončí

Nejmrazivější víkend zimy nekončí

Uplynulé dva dny potvrdily předpověď nejmrazivějšího víkendu dosavadní zimy, i když letos už bylo chladněji.
Minus 13,1 °C. Taková byla nejnižší teplota, jakou o víkendu zaznamenala měřicí stanice Českého hydrometeorologického ústavu, umístěná v areálu naší hvězdárny. „Dosáhli jsme jí v neděli ve 22:10 hodin. Sobotní teplotní minimum bylo -11,2 °C a nastalo krátce po půlnoci,“ informuje odborný pracovník hvězdárny Tomáš Pečiva.
Dnes ráno se dále ochlazovalo. „V 6 hodin jsme naměřili -16,4 °C a teploty stále klesaly,“ doplňuje Pečiva. Do nejmrazivějšího rána letošní zimy tak chyběly necelé dva stupně. V pondělí 18. ledna tady zaznamenali -18,2 °C. Absolutní rekord pochází ze 7. ledna 1985, kdy se rtuť teploměru v areálu hvězdárny zastavila na -26,6 °C. Ještě třeskutější byl o uplynulém víkendu přízemní mráz. „V neděli ve 22:20 hodin to bylo -20,0 °C,“ sděluje odborný pracovník hvězdárny.

Výška sněhové pokrývky vyrovnala maximum letošní zimy z 18. ledna. „Naměřili jsme 15 centimetrů. Vodní hodnota sněhu, určující obsah vody, činí 12,2 milimetru. Odpovídá to jemnému prašanu,“ konstatuje pracovnice hvězdárny Ladislava Orlová. Vůbec nejvyšší sněhovou pokrývku – 79 centimetrů – zde zaznamenali 13. února 2006.