Stát se vystudovaným astronomem nebo astrofyzikem bylo na počátku vzniku hvězdáren v 50. letech spíše snem než realitou. Veřejný vzdělávací systém tehdy nabízel pouze dvě cesty, jak se k astronomii či astrofyzice přiblížit – ani jedna z nich však nebyla příliš vhodná pro praktickou práci na hvězdárně."
Naši hvězdárnu navštívil dne 15. 5. 2025 Pavel Gabzdyl, přední popularizátor astronomie a největší fanoušek Měsíce. Mimo to, že nám přednesl krásnou přednášku Kosmická střelnice, jsme ho stihli i vyzpovídat.
Vznik hvězdárny ve Valašském Meziříčí byl úzce spjat s činností místních amatérských astronomů... . Projekt byl úspěšně dokončen v roce 1955 a stal se výsledkem úsilí, v němž hrála roli také jejich aktivní účast v České astronomické společnosti.
S krátkými přestávkami už téměř rok se mladí členové astronomického kroužku při naší hvězdárně setkávají výhradně virtuálně.
Schůzku mívají každou středu ve čtyři odpoledne. Pokaždé se připojí nejméně čtyři členové. „Moc mi to nevyhovuje. Raději bych se s ostatními potkával osobně,“ přiznává jedenáctiletý Cyril Janík z Rožnova pod Radhoštěm, jenž se těší, až zase bude moci chodit do školy i do hvězdárny. Na on-line schůzkách má nejraději ukázky pokusů. „Jsou zajímavé, ale zatím jsem je doma nevyzkoušel,“ dodává.
Náročné je to i pro vedoucího kroužku. A nejen proto, že celou on-line schůzku je nucen dívat se jen do monitoru, případně předvádět pokusy na kameru. „Není to ono. Osobní kontakt nám citelně chybí. Nevidím bezprostřední odezvy dětí a nemohu na ně reagovat,“ stýská si Radek Kraus.
Nové situaci musel přizpůsobit svou přípravu a výklad, neboť metody výuky se výrazně zúžily. „U tabule je více možností, jak tvořit a děti zaujmout. Kromě toho nelze využít množství astronomické techniky, s níž by se děti mohly naučit pracovat,“ srovnává odborný pracovník hvězdárny.
Pozornost, na níž začíná být patrná přesycenost vitruálním světem, se u mladých posluchačů snaží udržet změnou témat a důrazem na praktickou činnost. „Ubrali jsme teorii ze sférické astronomie a přidali pokusy, které si doma mohou sami vyzkoušet. Třeba experimenty zaměřené na hustotu látek, svět enzymů a škrobů, lom světla nebo vzlínání vody. Před časem jsem dětem na ukázku zhotovil malé Foucaultovo kyvadlo,“ vyjmenovává Kraus.
autor: Josef Beneš
![]() |
Členové astronomického kroužku se scházejí on-line. |
123 |