22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Hvězd padalo méně, lidé přesto byli nadšení

Hvězd padalo méně, lidé přesto byli nadšení

Ulehli do trávy, zaposlouchali se do výkladu a svůj zrak upřeli k obloze poseté hvězdami...

Okolo 170 návštěvníků zavítalo ve středu večer do naší hvězdárny na program s názvem Meziříčská noc padajících hvězd. Středem pozornosti byl meteorický roj Perseid, nazývaných též Slzy svatého Vavřince, jež právě byly na svém vrcholu. Typickou světelnou stopu, kterou za sebou při průletu atmosférou zanechávají, mohli lidé pouhým okem spatřit několikrát.

Na přinesených dekách a karimatkách rozložených v parku, s teplým čajem jako pozorností hostitelů, si rovněž poslechli povídání odborného pracovníka hvězdárny Jiřího Srby nejen o Perseidech, zhlédli počítačovou prezentaci a pozorovali objekty na noční obloze pomocí dalekohledů přímo na místě i v hlavní kopuli.

„Jsem nadšená, ačkoli to moc nepadalo. A když, tak jsem se zrovna dívala jinam,“ usmívala se Markéta Brožová, jež přijela s rodinou a kamarádkou z Petřkovic u Starého Jičína. „Nikdy předtím jsem neměla možnost podívat se na souhvězdí takhle zblízka, navíc aby mi je někdo názorně ukázal,“ dodala.

Spokojený odcházel také Tomáš Jandýsek. „Padajících hvězd nebylo moc, ale bylo to pěkné. Obloha vyšla a bylo něco vidět,“ pochvaloval si muž z Valašského Meziříčí. Perseidy pozorně sledovala i jeho šestiletá neteř Maruška Neuwirthová. „Napočítali jsme jich okolo deseti,“ prozradila dívka.

Počasí nočnímu pozorování přálo. „Dopadlo to dobře, hlavně bylo jasno a nerušil nás Měsíc. Nelétalo to tak, jak bychom si představovali, ale nějaké meteory jsme viděli, některé i docela jasné,“ hodnotí podmínky astronom Jiří Srba, jehož příjemně překvapil počet návštěvníků. „Řekl bych, že jich na tuto akci chodí stále více. A to jsme letos zvolili termín uprostřed pracovního týdne, kdy byly Perseidy na svém maximu,“ doplnil Srba.

Zvuková reportáž z akce