27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Geologové prozkoumali budoucí staveniště

Geologové prozkoumali budoucí staveniště

Geologický průzkum dnes proběhl na místě budoucího Výzkumného, vzdělávacího a inovačního centra pro mladé v areálu naší hvězdárny.

„Je třeba ověřit charakter a únosnost podloží, aby projektant a statik navrhli odpovídající základy,“ objasnil geolog Tomáš Proisl. V místech, kde má centrum stát, vyznačil tři sondy, které poté vyhloubila pojízdná vrtná souprava. „Dvě sondy jsme prozkoumali metodou těžké dynamické penetrace, spočívající ve sledování odporu zeminy vůči hrotu pronikajícímu do podloží. Třetí sonda je kontrolní. Navrtali jsme ji do čtyřmetrové hloubky a vytáhli z ní jádro se zeminou, kterou jsme popsali,“ upřesnil Proisl.

Geologický průzkum je součástí přípravy stavby, jež by měla být zahájena na konci letošního nebo počátkem příštího roku. „Už tady proběhla měření radonu, brzy očekáváme návštěvu hydrogeologů. Snažíme se o budoucím staveništi získat co nejvíce informací, abychom připravili kvalitní projekt,“ uvedl ředitel hvězdárny Libor Lenža.

Výzkumné, vzdělávací a inovační centrum pro mladé má poskytnout studentům příležitost vzdělávat se, bádat a tvořit ve spolupráci s odborníky z Česka i celé Evropy. Nabídne jim kvalitní technické zázemí a odpovídající ubytování. Jejich činnost by se měla soustředit na propojení technických a technologických oborů s výzkumem vesmíru a stratosféry. Náklady byly předběžně vyčísleny na přibližně 40 milionů korun. Nejvýznamnějším investorem má být Zlínský kraj, který je zřizovatelem hvězdárny.