27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Astronom pomohl čínskému kolegovi

Astronom pomohl čínskému kolegovi

Data o vesmírném tělese putovala z Valašského Meziříčí až do Číny.

Nezvyklou žádost obdržel v minulých dnech odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer. Absolvent univerzity v Šan-tungu, metropoli stejnojmenné čínské provincie, jej požádal o údaje týkající se proměnné hvězdy označované jako NR Camelopardalis, v českém překladu Žirafa.

„Když jsem spatřil čínské znaky před jeho e-mailovou adresou, zalekl jsem se, jestli se nejedná o hackerský útok. Následný anglicky psaný text mě ale uklidnil,“ vzpomíná s úsměvem Šmelcer, jenž se pozorováním proměnných hvězd zabývá téměř čtvrt století a v současné době je místopředsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti.

Data, o něž čínský astronom požádal, pocházejí z let 2018 až 2020. „Představují vedlejší produkt tehdejších pozorování. S dalším českým kolegou jsme se soustředili zejména na nově objevenou eruptivní hvězdu, která se nachází v blízkosti NR Camelopardalis,“ připomíná odborný pracovník hvězdárny.

Výsledky pozorování proměnné hvězdy do Číny ochotně odeslal. „Mezi astronomy je taková výpomoc běžná,“ vysvětluje Šmelcer. „Tento kolega navíc o informace požádal, přestože část z nich je veřejně přístupná. Kromě toho nabídl, že nás ve spojení i s naší hvězdárnou uvede jako spoluautory své připravované práce.“