27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Astronom objevil novou dvojhvězdu

Astronom objevil novou dvojhvězdu

Bezmála třicet let se věnuje pozorování zákrytů hvězd. Nyní učinil životní objev.
Petr Zelený se 24. listopadu večer chystal pozorovat zákryt hvězdy s označením TYC 2392-01288-1 větší planetkou Emma se vcelku známou drahou. „Měli jsme v úmyslu zpřesnit dráhu jejího měsíce. K našemu překvapení jsme po zpracování pořízeného záznamu zjistili, že pozorovaná hvězda je vlastně dvojhvězda. Potěšilo nás to, takový objev jsme učinili poprvé,“ říká odborný pracovník naší hvězdárny, jemuž asistovali kolegové Jiří Srba a Ladislav Šmelcer.
Nově objevená dvojhvězda je poměrně jasná, viditelná i malým dalekohledem. „V její blízkosti se nachází hvězda o něco slabší. Vzdálenost mezi nimi je tak malá, že ji nerozliší ani pozemské dalekohledy a speciální družice. Jedná se tedy o těsnou dvojhvězdu,“ vypráví Zelený.
Zákryt hvězdy planetkou měl být podle mezinárodní předpovědi pozorovatelný o přibližně 450 kilometrů jižněji, zhruba v oblasti Itálie, Chorvatska, Rumunska či Ukrajiny. „Pravděpodobnost úspěšného pozorování z Valašského Meziříčí se blížila nule. Také proto nás objev překvapil,“  dodává astronom, jenž stále očekává, zda výsledek jeho pozorování potvrdí i jiné zdroje. „Při jediném pozitivním pokusu jsme schopni pouze říci, že velmi blízko pozorované hvězdy se nachází druhá, slabší. Další pozitivní zjištění jsou nutná pro stanovení parametrů, například velikosti, profilu a dráhy planetky, jejího měsíce i samotné dvojhvězdy,“ vysvětluje Zelený.
Informace, že by novou dvojhvězdu spatřil někdo další, prozatím chybějí. „Třeba ještě do kontinentální sítě European Asteroidal Occultation Network nějaké pozitivní výsledky pozorování dorazí,“ věří valašský astronom.