13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Kalendář akcí » Přechod Merkuru přes Slunce 2019

Přechod Merkuru přes Slunce 2019

Typ akce:akce pro veřejnost
Termín konání akce: 11.11.2019 od 13:00 do 16:30

Přechod Merkuru přes Slunce 11. listopadu 2019

Jedním z nejzajímavějších astronomických úkazů roku 2019 pozorovatelných v České republice bude přechod planety Merkur přes sluneční disk, který se odehraje v pondělí 11. listopadu v odpoledních hodinách. Úkaz bude pozorovatelný i z Valašského Meziříčí a to od 13:35 SEČ až do západu Slunce. V průběhu tranzitu Merkuru bude Hvězdárna Valašské Meziříčí otevřena pro veřejnost od 13:00 do 16:30 hodin. Nabídne zájemcům možnost bezpečného pozorování speciálními dalekohledy pro sledování Slunce, které bude doplněno výkladem odborných pracovníků.

Merkur (černá tečka v levé části snímku) na slunečním disku 9. května 2016. Fotografie byla pořízena chromoférickým dalekohledem Hvězdárny Valašské Meziříčí.

Přechod planety přes sluneční disk je astronomický úkaz vznikající podobným způsobem jako mnohem známější zatmění Slunce. Při zatmění se Měsíc ocitne tak blízko spojnice Slunce – Země, že z pohledu pozorovatele na Zemi částečně nebo úplně zastíní sluneční kotouč. V případě přechodu (neboli tranzitu) planety se poblíž spojnice Slunce-Země ocitne některá z vnitřních planet Sluneční soustavy (Merkur nebo Venuše).

Mnohem vzdálenější Merkur (ve srovnání s Měsícem) ale zakryje jen velmi malou část Slunce a bude na něm pozorovatelný pouze jako malý černý kroužek o průměru necelých 10“ (bude tedy téměř 200krát menší než sluneční disk). Proto je ke sledování pohybu Merkuru během úkazu potřeba použít větší dalekohled vybavený pro bezpečné pozorovaní Slunce!

Úkaz začne ve 13:35 SEČ, Merkur i Slunce se tou dobou budou nacházet jen necelých 18° nad jihozápadním obzorem. Slunce zapadne na ideálním obzoru (při pohledu z Valašského Meziříčí) v 16:15 SELČ. Vzhledem k okolnímu horizontu však úkaz tak dlouho pozorovatelný nebude, Slunce i Merkur se za kopci schovají již před 16. hodinou. Na pozorování tak budeme mít (za ideálního počasí) jen o něco více než 2 hodiny.

Vstupné na pozorování úkazu je 50,- dospělí a 40,- Kč děti.

Další informace:

Pozorování úkazu bude probíhat i na jiných místech v České republice, podrobnější informace naleznete na stránkách České astronomické společnosti: www.astro.cz/na-obloze/.

Plakát ke stažení zde:

V rámci akce, kterou pořádá Hvězdárna Valašské Meziříčí, příspěvková organizace, mohou být pořizovány obrazové a zvukové záznamy za účelem prezentace organizátora akce. Hvězdárna Valašské Meziříčí, příspěvková organizace nenese odpovědnost za záznamy pořízené a zveřejněné jinými subjekty.