Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Kalendář akcí » Poziční a spektrografická pozorování meteorů – výsledky a perspektivy

Poziční a spektrografická pozorování meteorů – výsledky a perspektivy

Místo konání akce:Horský hotel Charbulák - Staré Hamry 55
Typ akce:seminář
Termín konání akce: 01.10.2021 18:00 – 03.10.2021 15:00

Akce se koná v rámci projektu Rozvoj přeshraniční observační sítě ve dnech 1. - 3. října 2021 v prostorách horského hotelu Charbulák, Staré Hamry 55, 739 15.

Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. ve spolupráci s Krajskou hvězdárnou v Žilině a dalšími partnery pořádá přeshraniční seminář pro zájemce a spolupracovníky meteorářské observační sítě z obou stran hranice a všechny další zájemce z hvězdáren, středních škol, univerzit a dalších institucí.

Seminář bude zaměřen zejména na nejnovější teoretické poznatky v oblasti meteorářské astronomie, kosmického výzkumu, pozemních výzkumů a dalších souvisejících oblastí astronomie, fyziky apod. Část semináře bude zaměřena také na představení dílčích výsledků projektu, technického řešení včetně metodických a technických doporučení, odborných výsledků, ale i problémů se zpracováním aj. Součástí akce budou (v případě vhodných podmínek) i praktická večerní astronomická pozorování.

Případné dotazy a přihlášky směřujte na nlenzova@astrovm.cz, telefon 571 611 928.

PROGRAM SEMINÁŘE

Pátek 1. října 2021

18:00 – 18:15 Úvodní slovo k seminářiLibor Lenža, Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. a Ján Mäsiar, Krajská hvězdárna v Žilině
18:15 – 18:30 Představení projektu Rozvoj přeshraniční observační sítě, jeho cílů a stavu řešení + pohledy do budoucnaLibor Lenža, Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o.
18:30 – 19:30 Nedávne výsledky výskumu asteroidov a komét na AsU SAVMgr. Marek Husárik, PhD., Astronomický ústav SAV
19:30 – 21:00 Večeře
21:00 – 24:00 Příprava a večerní astronomická pozorování

Sobota 2. října 2021

09:00 – 10:15 SLAVIA - koncept českého mikrosatelitu pro pozorování meteorů Růžena Ferusová, Martin Ferus, Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského v Praze, v.v.i.
10:45 – 11:30 Meteority z MarsuIvo Míček, Společnost pro meziplanetární hmotu
11:30 – 12:15 Simulace spekter meteorů: nástroj pro kvantitativní prvkovou analýzu meziplanetární hmotyPetr Kubelík, Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského v Praze, v.v.i.
12:15 – 14:30 Oběd
14:30 – 18:00 Panelová diskuse – současný stav a výsledky přeshraniční meteorářské observační sítěLibor Lenža, Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o.
18:00 – 18:45 Jak dál s analýzou spekter meteorů – problémy a výzvyLibor Lenža, Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o.
18:45 – 20:30 Večeře
20:30 – 24:00 Příprava a večerní astronomická pozorování

Neděle 3. října 2021

09:00 – 09:45 Prehľad odbornej činnosti Krajskej hvezdárne v ŽilineJán Mäsiar, Krajská hvezdáreň v Žiline
09:45 – 10:15 Technické řešení a problémy – experiment VESNA na plánovaném mikrosatelitu SLAVIALibor Lenža, Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o.
10:45 – 12:00 Evropská astronomie v chilských AndáchLibor Lenža, Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o., populární a trochu cestopisná beseda z velkých observatoří ESO
12:00 – 13:00 Oběd
13:00 – 15:00 Pracovní setkání projektového týmu – další úkoly projektu a období udržitelnosti moderuje Libor Lenža

Změna programu vyhrazena! Program se může změnit s ohledem na aktuální pozorovací podmínky a organizační záležitosti.

Pozvánka a program ve formátu pdf (384 kB).

Organizační informace

Organizátoři předpokládají cca 30 účastníků, kteří budou registrováni dle data přihlášky. Včas a řádně přihlášeným organizátoři zajišťují a hradí v rámci rozpočtu projektu ubytování a stravu. Tito účastníci jsou povinni dodržovat časový plán akce a účastnit se všech aktivit semináře.

Přihlášky budou registrovány dle data přijetí do naplnění kapacity. Přihlášky je možné zasílat do 30. září 2021 do 12:00 hodin.

Jedná se o horský hotel a počasí se zde může rychle měnit, proto doporučujeme přiměřený oděv vhodný pro pobyt v horách i za horšího počasí. Zejména u večerních pozorování je vhodné teplé oblečení, včetně čepice, případně rukavic. Vhodné je se vybavit červeně svítící baterkou pro bezpečný pohyb venku při astronomických pozorováních. Do místa konání akce se dá dopravit autem, případně hromadnou dopravou do Starých Hamrů, odkud jsme schopni zajistit dopravu autem do horského hotelu.

Podrobnější infromace s pokyny budou registrovaným účastníkům zaslány několik dní před konáním akce.

Na přeshraniční seminář srdečně zvou