Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Webbův teleskop zachytil záhadný strašidelný objekt

Webbův teleskop zachytil záhadný strašidelný objekt

06.12.2023

Vesmírný dalekohled Jamese Webba (JWST) objevil slabou galaxii AzTECC71, která byla dříve pro Hubbleův vesmírný dalekohled HST nepolapitelná. Tento objev spolupráce COSMOS-Web odhaluje prašnou hvězdotvornou galaxii z raného vesmíru, což naznačuje vyšší výskyt takových galaxií, než se dříve předpokládalo. Toto zjištění poskytuje nový pohled na složení raného vesmíru a vývoj galaxií. Publikovaný obrázek je uměleckým ztvárněním rané galaxie.

Objev vesmírného dalekohledu Jamese Webba, který vyfotografoval prašnou hvězdotvornou galaxii AzTECC71 z raného vesmíru, zpochybňuje předchozí předpoklady o výskytu a složení galaxií a nabízí nový pohled na historii vesmíru a vývoj galaxií.

Galaxie se nejprve objevila jako zářící skvrna při pozorování pozemními dalekohledy a poté zcela zmizela na snímcích z Hubbleova vesmírného dalekohledu. Nyní se strašidelný objekt znovu objevil jako slabá, ale zřetelná galaxie na snímku z James Webb Space Telescope.

Postřehy z COSMOS-Web Collaboration
Astronomové ve spolupráci s COSMOS-Web identifikovali objekt AzTECC71 jako prašnou hvězdotvornou galaxii. Nebo jinými slovy jako galaxii, která je „zaneprázdněna“ tvorbou mnoha nových hvězd, ale je zahalena prašným závojem, přes který je těžké vidět – pochází z doby necelou jednu miliardu let po Velkém třesku. Tyto galaxie byly kdysi považovány za extrémně vzácné v raném vesmíru, ale tento objev, plus více než tucet dalších kandidátů v první polovině dat COSMOS-Web, které dosud nebyly popsány ve vědecké literatuře, naznačuje, že by mohly být 3krát až 10krát častější, než se očekávalo.

Astrofyzikální význam a výsledky výzkumu

Barevný kompozitní snímek galaxie AzTECC71
z přístroje NIRCam na palubě JWST

Tato věc je skutečné monstrum,“ řekl Jed McKinney, postdoktorandský výzkumník na Texaské univerzitě v Austinu. „I když to vypadá jako malá skvrna, ve skutečnosti se zde každý rok tvoří stovky nových hvězd. A skutečnost, že i něco tak extrémního je na nejcitlivějším snímku z našeho nejnovějšího dalekohledu sotva viditelné, je pro mě tak vzrušující. Potenciálně nám to říká, že existuje celá populace galaxií, které se před námi skrývají.“ Pokud se tento závěr potvrdí, naznačuje to, že raný vesmír byl mnohem prašnější, než se dříve myslelo.

Projekt COSMOS-Web — největší počáteční výzkumná iniciativa JWST, vedený Caitlin Casey, docentkou na UT Austin — si klade za cíl zmapovat až 1 milion galaxií z části oblohy o velikosti tří měsíčních úplňků. Částečným cílem je studovat nejstarší struktury vesmíru. Tým více než 50 výzkumníků získal 250 hodin pozorovacího času v prvním roce JWST a první várku dat obdržel v prosinci 2022, přičemž další budou přicházet do ledna 2024.

Tým zveřejnil svá zjištění v časopise The Astrophysical Journal.

Technologický pokrok a budoucí výzkum
Prašnou hvězdotvornou galaxii je těžké spatřit v optickém světle, protože velká část světla z jejích hvězd je pohlcena závojem prachu a poté znovu vyzařována na červenějších (neboli delších) vlnových délkách. Před JWST je astronomové někdy označovali jako „Hubble-temné galaxie“ s odkazem na dříve nejcitlivější vesmírný dalekohled.

Galaxie AzTECC71 na různých vlnových délkách
- jasně je viditelná na snímku z JWST zcela vpravo

Doposud bylo jediným způsobem, jak jsme byli schopni vidět galaxie v raném vesmíru, z optické perspektivy pomocí Hubbleova teleskopu,“ řekl McKinney. „To znamená, že naše chápání historie vývoje galaxií je zaujaté, protože vidíme pouze nezakryté, méně prašné galaxie.“

Tato galaxie AzTECC71 byla poprvé detekována jako nezřetelná skvrna emise prachu kamerou na teleskopu Jamese Clerka Maxwella na Havaji, která „vidí“ ve vlnových délkách mezi dalekým infračerveným a mikrovlnným zářením. Tým COSMOS-Web dále zahlédl objekt v datech shromážděných jiným týmem pomocí radioteleskopu ALMA v Chile, který má vyšší prostorové rozlišení. To jim umožnilo upřesnit polohu zdroje. Když se podívali na data JWST v infračervené oblasti o vlnové délce 4,44 mikronů, našli slabou galaxii přesně na stejném místě. V kratších vlnových délkách světla, pod 2,7 mikronu, byla neviditelná.

Nyní tým pracuje na odhalení dalších těchto slabých galaxií prostřednictvím JWST. „S JWST můžeme poprvé studovat optické a infračervené vlastnosti této silně prachem zakryté, skryté populace galaxií,“ řekl McKinney, „protože je tak citlivý, že nejenže dokáže zírat zpět do nejvzdálenějších končin vesmíru, ale může také prorazit ten nejhustší z prašných závojů.“

Tým odhaduje, že galaxie je pozorována při rudém posuvu asi 6, což znamená zhruba 900 milionů let po Velkém třesku.

Zdroj: https://scitechdaily.com/webb-captures-mysterious-reappearance-of-a-ghostly-object-this-thing-is-a-real-monster/