Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Vzorky z asteroidu Ryugu poskytly překvapivé objevy

Vzorky z asteroidu Ryugu poskytly překvapivé objevy

02.01.2024

Průlomová studie provedená týmem mezinárodních vědců odhalila bezprecedentní poznatky o povaze asteroidu Ryugu a vrhla světlo na složení malých těles ve Sluneční soustavě bohatých na vodu a uhlík. Nedávná studie týkající se vzorků asteroidu Ryugu, které dopravila na Zemi japonská sonda Hayabusa 2, nabízí nové chápání materiálů rané Sluneční soustavy, zpochybňuje předchozí názory o složení asteroidů a vlivu zemské atmosféry na meteority.

Okna do rané Sluneční soustavy
Asteroidy jako Ryugu jsou zbytky planetárních embryí, která nikdy nedosáhla větších rozměrů, což z nich dělá neocenitelná „okna“ do materiálů, které se vytvořily v rané Sluneční soustavě. Studie se soustředila na laboratorní měření vzorků přivezených zpět na Zemi kosmickou sondou Hayabusa 2 v roce 2020. Hayabusa 2 realizovaná Japonskou agenturou pro kosmický průzkum (JAXA) se zaměřila na odhalení skutečné povahy Ryugu a prozkoumání toho, jak mohou astronomové využít znalosti z oblasti meteoritů a interpretovat teleskopická pozorování jiných hydratovaných asteroidů. Na rozdíl od meteoritů se vzorky Ryugu vyhnuly pozemským změnám – interakci s kyslíkem a vodou v zemské atmosféře.

Reflexní spektroskopie, primární technika spojující laboratorní analýzy meteoritů s pozorováním asteroidů, byla použita k porovnání čerstvých vzorků Ryugu s meteority pozměněnými v pozemském prostředí. Tým úspěšně vyvinul analytické postupy, které zabránily vystavení vzorků zemské atmosféře a zajistily zachování jejich původních podmínek.

Náročné předchozí předpoklady

Spektra odrazivosti vzorku Ryugu (modrá čára),
nezahřátého vzorku CI (černá, tečkovaná čára)
a vzorku CI zahřátého na 300 °C (červená čára)

Předchozí studie naznačovaly, že mineralogie asteroidu Ryugu se podobala CI chondritům, chemicky nejprimitivnějším meteoritům. Jiné studie tomu však odporovaly tím, že odhalily významný rozdíl ve spektrech odrazivosti mezi vzorky Ryugu a chondrity CI. Další výzkumy v nové studii ukázaly, že zahřívání vzorků CI za redukčních podmínek při 300 °C dobře reprodukovalo mineralogii vzorku Ryugu, což vedlo ke spektrům, která se těsně shodují se spektry vzorků Ryugu.

Zjištění zpochybňují předchozí předpoklady o mateřských tělesech chondritů CI a zdůrazňují náchylnost spekter primitivních meteoritů k pozemskému zvětrávání. Studie naznačuje, že skutečná rodičovská tělesa CI chondritů pravděpodobně vykazují tmavší a plošší spektra odrazivosti, než se dříve myslelo.

Pokročilé znalosti Sluneční soustavy
Tato studie otevírá nové cesty k pochopení složení a vývoje malých těles Sluneční soustavy. Když vezmeme v úvahu dopad pozemského zvětrávání na meteority, můžeme zpřesnit naše interpretace složení asteroidů a posouvat naše znalosti o rané historii Sluneční soustavy,“ řekla Kana Amano, bývalá doktorandka ve skupině pro výzkum rané evoluce Sluneční soustavy na univerzitě Tohoku, která je spoluautorkou příspěvku.

Podrobnosti o zjištěních Kana Amano a jejích kolegů byly zveřejněny v časopise Science Advances dne 6. prosince 2023.

Zdroj: https://scitechdaily.com/rethinking-cosmic-origins-the-ryugu-asteroid-samples-revelatory-findings/