Zřizovatelem organizace je

05.01.2024
Činnost Klubu nadaných dětí ve školním roce 2023/2024

Klub nadaných dětí funguje na hvězdárně od roku 2019. Klub se každý nový školní rok otevírá pro nové zájemce, výjimkou byl hned první ročník, který se kvůli covidovým omezením protáhl na roky dva.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Vznikající planetární soustava v souhvězdí Vlka

Vznikající planetární soustava v souhvězdí Vlka

02.11.2011

Nové fotografie protoplanetárního disku, tvořeného plynem a prachem v okolí hvězdy podobné Slunci, poprvé ukázaly spirálním ramenům podobné útvary v blízkosti hvězdy. Tyto charakteristické rysy mohou poskytnout vodítko ke zjištění přítomnosti ukryté a doposud nepozorovatelné planety.

Detailní počítačové simulace prokázaly, že gravitační působení planet uvnitř cirkumstelárního disku může narušit rozložení přítomného prachu a plynu. Nyní můžeme vůbec poprvé pozorovat dynamické projevy těchto změn,“ říká astronomka Carol Grady (NASA, Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland).

Výzkum, který je prováděn v oboru blízkého infračerveného záření, je zaměřen na mladé hvězdy a jejich protoplanetární disky. Sledování se provádí pomocí japonského dalekohledu Subaru vybudovaného na Mauna Kea (Havajské ostrovy).

Zjistili jsme, že jakmile takovéto soustavy dosáhnou věku 5 miliónů roků, jejich disky začnou vytvářet nejrůznější struktury – prstence, hrboly, mezery, a také charakteristické spirální útvary,“ říká John Wisniewski, spolupracovník University of Washington, Seattle. „Většina těchto útvarů může být způsobena přítomností planet uvnitř protoplanetárních disků.“

Tento vyfotografovaný disk obklopuje hvězdu SAO 206462 v souhvězdí Vlka (Lupus). Hvězda je od Země vzdálena 456 světelných roků a její jasnost dosahuje 8,7 mag. Astronomové odhadují, že její stáří je pouhých 9 miliónů roků. Hvězdu obklopující disk s vysokým obsahem plynů má průměr kolem 22 miliard kilometrů, což znamená, že více než dvakrát převyšuje průměr dráhy Pluta ve Sluneční soustavě.

Snímky pořízené dalekohledem Subaru (průměr 8,2 m) v oboru blízkého infračerveného záření odhalily přítomnost dvojice spirálních útvarů ve vnější části disku. Charakter útvarů v okolí hvězdy SAO 206462 naznačuje přítomnost dvou doposud nespatřených planet, z nichž každá je zodpovědná za vytvoření jednoho spirálního ramena.

Výzkumný tým však nabádá k opatrnosti, protože i procesy, které nemají vztah k planetám, mohou rovněž vést k vytvoření obdobných struktur.

Získat takovýto pohled bylo možné na základě použití zařízení High Contrast Instrument for the Subaru Next Generation Adaptive Optics (zkráceně HiCIAO), které bylo zkonstruováno k odstínění intenzivního přímého světla hvězdy, které by jinak rušilo při pozorování disku.

Zdroj: http://www.nasa.gov/topics/universe/features/possible-planets.html