Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Vzájemné sbližování galaxií

Vzájemné sbližování galaxií

07.03.2012

Dalekohled VST zachytil kolize v mladé kupě galaxií

Přehlídkový dalekohled ESO/VST (VLT Survey Telescope) pracující na observatoři Paranal v Chile nasnímal fascinující kolekci interagujících galaxií patřících ke galaktické kupě v souhvězdí Herkula. Stovky galaxií detailně zobrazených na tomto ostrém snímku získaném za méně než tři hodiny pozorování potvrzují výjimečné předpoklady dalekohledu VST a jeho obří kamery OmegaCAM k objevování blízkého vesmíru.

Kupa galaxií v souhvězdí Herkula je též známa pod označením Abell 2151 a nachází se asi 500 milionů světelných let od nás. Od ostatních blízkých galaktických kup se však v mnohém odlišuje. Kromě toho, že je výrazně nepravidelného tvaru, obsahuje také širokou paletu typů  galaxií – převážně mladých spirálních galaxií s probíhající hvězdotvorbou, a naopak zde nenajdeme žádné eliptické galaxie.

Tento nový snímek byl pořízen pomocí dalekohledu VST, který je nejnovějším přírůstkem do plejády přístrojů na observatoři Paranal v Chile (eso1119). VST je přehlídkový teleskop vybavený CCD kamerou OmegaCAM s 268 megapixely, která poskytuje širokoúhlé snímky pokrývající velké oblasti oblohy. Obvykle je možné rozlehlé objekty jako tento zachytit na jednom záběru pouze pomocí malých dalekohledů. Dalekohled VST se zrcadlem o průměru 2,6 m však nemá jen široké zorné pole, ale těží zároveň z dokonalých podmínek observatoře Paranal. Díky tomu rychle zachytí i slabé objekty na velmi ostrých záběrech.

Po celém uvedeném snímku naleznete dvojice galaxií, které se k sobě vzájemně přibližují a v procesu slévání se postupně spojí v jednu větší galaxii. V této kupě najdeme mnoho na plyn bohatých spirálních galaxií s probíhající hvězdotvorbou  a dochází zde k vysokému počtu vzájemných kolizí. Kupa svým vzhledem připomíná spíše své mladé protějšky v mnohem vzdálenějším vesmíru [1]. Astronomové se proto domnívají, že kupa v Herkulu opravdu mladá je. Je to dynamický systém plný života, roj galaxií, který se teprve postupem času změní na starou galaktickou kupu podobnou těm, jaké důvěrně známe z našeho kosmického okolí.

Velké kupy galaxií vznikají díky vzájemnému gravitačnímu působení a následnému spojení menších skupin galaxií. S tím, jak se jednotlivé skupiny přibližují, stává se kupa stále kompaktnější a získává sférickou symetrii. Zároveň se přibližují i jednotlivé galaxie a začínají vzájemně interagovat. Přestože na počátku jsou ve skupinách dominantním typem spirální galaxie, vzájemné kolize rozruší jejich ladné tvary a zbaví je velké části plynu a prachu, což zastaví vznik nových hvězd. Díky tomu se většina galaxií v pozdějším stadiu vývoje kupy již změnila na eliptické nebo nepravidelné. Proto také v centrech starých kup obvykle najdeme jednu až dvě velké eliptické galaxie, které se zformovaly v důsledku slévání menších galaxií, a které již obsahují převážně staré hvězdy.

Vědci se domnívají, že kupa v souhvězdí Herkula je složena přinejmenším z trojice skupin, které se právě seskupují do podoby větší kupy. Vznikající kupa se navíc slévá s jinou velkou kupou, aby společně vytvořily novou superkupu. Superkupy, tj. obří seskupení galaktických kup, představují jedny z největších struktur ve vesmíru. Širokoúhlé záběry a vysoká obrazová kvalita poskytovaná kamerou OmegaCAM na dalekohledu VST z něj dělá ideální prostředek pro studium okrajových částí kup, kde se odehrávají vzájemné interakce, kterým zatím rozumíme jen velmi málo.

Tento krásný obrázek nezachycuje jen galaxie patřící ke kupě v Herkulovi, ale také řadu slabých mlhavých objektů na pozadí. Jsou to mnohem vzdálenější galaxie. Naopak blíže se nachází několik nápadně jasných hvězd patřících k naší Galaxii. Na snímku také nalezneme známky těles naší Sluneční soustavy – krátké úsečky, které po sobě na snímku zanechaly pohybující se planetky.

[1] Objekty ve velmi vzdáleném vesmíru vidíme tak, jak vypadaly, když byly mnohem mladší, neboť jejich světlu trvalo několik miliard let, než doputovalo až k nám.

Program VST je realizován ve spolupráci INAF–Osservatorio Astronomico di Capodimonte, Neapol, Itálie a ESO. INAF ve spolupráci s předními italskými podniky navrhla a postavila dalekohled. ESO je zodpovědná za stavbu pozorovatelny a přípravné práce na stanovišti. Kamera dalekohledu OmegaCAM byla navržena a postavena konsorciem institucí z Nizozemí, Německa a Itálie za významné podpory ESO, která zároveň archivuje a distribuuje data získaná tímto zařízením.

V roce 2012 slavíme 50. výročí založení ESO. ESO (Evropská jižní observatoř) je hlavní mezinárodní astronomickou organizací Evropy a patří k nejproduktivnějším astronomickým observatořím světa. Je podporována 15 členskými státy, kterými jsou: Belgie, Brazílie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO má za cíl vývoj, konstrukci a provoz výkonných pozemních astronomických zařízení, která umožní významné vědecké objevy. ESO také hraje přední roli při propagaci a organizaci mezinárodní spolupráce na poli astronomického výzkumu. ESO v současnosti provozuje tři observatoře světově úrovně: La Silla, Paranal a Chajnantor, které se nacházejí na poušti Atacama v Chile. Na Paranalu se nachází VLT (Very Large Telescope = Velmi velký dalekohled) – nejvyspělejší pozemní dalekohled pracující ve viditelném světle a VISTA, největší přehlídkový dalekohled pro infračervenou oblast na světě. Zároveň je ESO evropským zástupcem největšího astronomického projektu všech dob – teleskopu ALMA budovaného na planině Chajnantor. V současnosti ESO plánuje výstavbu Evropského extrémně velkého dalekohledu (E-ELT), který bude mít průměr primárního zrcadla 40 metrů. Měl by pracovat v infračerveném i viditelném oboru záření a stane se největším dalekohledem světa.

Richard Hook; ESO, La Silla, Paranal, E-ELT and Survey Telescopes Public Information Officer; Garching bei München, Germany; Tel: +49 89 3200 6655; Email: rhook@eso.org

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1211. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.