Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » U Saturnu bylo objeveno 62 nových měsíců

U Saturnu bylo objeveno 62 nových měsíců

21.05.2023

Saturn znovu získal významný titul „král měsíců“ s 62 nově nalezenými satelity, čímž se jejich celkový počet zvýšil na 145. Před tímto objevem měl Saturn 83 měsíců uznaných Mezinárodní astronomickou unií, takže nová várka zvyšuje jejich celkový počet na neuvěřitelných 145. Objev znamená pro Saturn další milník; planeta se stala prvním tělesem v kosmu, o kterém je známo, že jej obíhá více než 100 měsíců.

Nové měsíce objevil tým vedený Edwardem Ashtonem, postdoktorandem na Astronomickém a astrofyzikálním institutu Academia Sinica, který k nalezení těchto menších a slabších měsíců kolem Saturnu použil techniku zvanou „posuň a naskládej na sebe“.

Tato technika využívá sadu snímků, které se posouvají stejnou rychlostí, jakou se měsíce pohybují po obloze, aby se zlepšil signál z těchto satelitů. Měsíce, které jsou příliš slabé na to, aby byly vidět na jednotlivých snímcích, mohou být odhaleny na výsledném „složeném snímku“. Astronomové použili tuto metodu k hledání měsíců kolem ledových obrů Neptun a Uran, ale toto je poprvé, co byla použita na druhé největší planetě Sluneční soustavy, Saturnu.

Údaje používané týmem byly shromážděny v letech 2019 až 2021 v tříhodinových intervalech při pozorování kanadsko-francouzsko-havajským dalekohledem (CFHT) na vrcholu sopky Mauna Kea na Havaji. To umožnilo astronomům detekovat měsíce kolem Saturnu o průměru 2,5 km.

Ačkoli některé měsíce byly spatřeny již v roce 2019, k potvrzení, že jde o měsíc, a nikoli o asteroid v blízkosti planety, došlo až později. Aby se tyto objekty změnily z „podezřelých měsíců“ na „potvrzené měsíce“ Saturnu, museli je astronomové několik let sledovat, aby se ujistili, že každý skutečně obíhá plynného obra.

Provedením pečlivého procesu porovnávání objektů detekovaných v různých nocích v průběhu 24 měsíců tým sledoval 63 objektů, které nakonec potvrdili jako měsíce. Jeden z těchto satelitů byl odhalen již v roce 2021, přičemž zbývajících 62 měsíců bylo postupně oznámeno během několika posledních týdnů.

Sledování těchto měsíců mi připomíná hraní jisté dětské hry, protože musíme propojit různé pohledy na tyto měsíce v našich datech s životaschopnou oběžnou dráhou,“ řekl Edward Ashton ve svém prohlášení.

Saturnovy nepravidelné měsíce mohou mít násilnou historii

Nově objevené měsíce Saturnu jsou klasifikovány jako „nepravidelné měsíce“. Tento termín označuje objekty, o kterých se předpokládá, že byly zachyceny gravitačním vlivem planety a nakonec ji obíhají po vzdálených eliptických drahách, které jsou více skloněny ve srovnání s drahami běžných měsíců.
Saturn má nyní 121 známých nepravidelných měsíců spolu s jeho 24 pravidelnými měsíci. Nepravidelné měsíce, jako jsou tyto nové, mají tendenci se shlukovat do skupin v závislosti na sklonu jejich oběžných drah. Saturnův systém v současnosti hostí tři z těchto seskupení – skupinu Inuitů (Inuit group), skupinu galských (Gallic group) a hustě osídlenou skupinu seveřanů (Norse group), z nichž všechny přebírají svá pojmenování z různých mytologií.

Dráhy čtyř nově objevených měsíců kolem
planety Saturn

Všechny nově nalezené měsíce Saturnu spadají do jedné z těchto tří aktuálně existujících seskupení. Tři z nich patří do skupiny Inuitů, ale většina patří do skupiny Norse. Předpokládá se, že měsíce v těchto třech skupinách byly vytvořeny, když se větší měsíce kolem Saturnu původně zachycené plynným obrem srazily a roztříštily se. Zkoumání drah nepravidelných měsíců Saturnu by mohlo astronomům pomoci lépe porozumět historii takových kolizí v soustavě plynného obra.

Tým stojící za novým objevem si myslí, že velký počet malých měsíců na retrográdních oběžných drahách kolem Saturnu (tj. obíhající opačným směrem vůči oběžné dráze planety) je důkazem kolize nepravidelných měsíců kolem plynného obra před 100 miliony lety. Předpokládá se, že tato srážka vytvořila měsíce v severské skupině.

Jak se dostáváme na hranici možností moderních dalekohledů, nacházíme stále více důkazů, že středně velký měsíc obíhající zpětně kolem Saturnu byl rozbit zhruba před 100 miliony lety,“ řekl člen týmu a astronom Brett Gladman z University of British Columbia.

Jupiter přeskočil planetu Saturn v „boji“ o měsíční korunu v únoru 2023, když bylo kolem největší planety Sluneční soustavy nalezeno 12 nových měsíců, čímž se celkový počet známých Jovianských měsíců zvýšil na 92.

Ale tento titul není vytesán do kamene; mohl by znovu změnit majitele, protože techniky astronomů pro objevování měsíců se stále zlepšují.

Zdroj: https://www.space.com/saturn-moon-king-62-newfound-satellites a https://scitechdaily.com/62-new-moons-discovered-orbiting-saturn-using-innovative-astronomy/