13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Světelná ozvěna prozradila vzdálenost hvězdy

Světelná ozvěna prozradila vzdálenost hvězdy

07.04.2008

Astronomové upřesnili stupnici pro počítání vzdáleností ve vesmíru.

S pomocí dalekohledů ESO astronomové využili přítomnosti světelných ozvěn okolo hvězd k upřesnění vzdáleností cefeid. Cefeidy jsou proměnné hvězdy, které slouží jako majáky při určování vzdáleností ve vesmíru.

Díky novým techonologiím na dalekohledech ESO v La Silla jsme záskali zatím nejpřesnější určení vzdálenosti k cefeidě,“ říká Pierre Kervella, šéfredaktor publikovaných výsledků.

Cefeidy [1] jsou pulzující hvězdy, které se používají k určování vzdáleností ve vesmíru již téměř sto let. Provedené měření je významé hlavně proto, že oproti jiným technikám využívá výhradně geometrické postupy a nespoléhá na hypotetické fyzikální vlastnosti hvězdy.

Tým astronomů studoval hvězdu RS Pup, jasnou cefeidu, která se nachází v souhvězdí Puppis (Lodní záď). Je snadno viditelná i pomocí triedru. RS Pup mění svoji jasnost téměř pětinásobně v periodě 41,4 dne, je 10krát hmotnější, 200krát větší a v průměru 15 000krát svítivější než Slunce. RS Pup je také jediná cefeida, obklopená reflexní mlhovinou [2], jež je tvořena velmi jemným prachem.

Přítomnost mlhoviny umožňuje astronomům pozorovat specifické změny jasnosti cefeidy v podobě světelné ozvěny. Odtud mohou změřit vzdálenost hvězdy. „Světlo, které vychází z hvězdy, prochází mlhovinou a nokonec dopadá do dalekohledu, je mírně zpožděné oproti světlu, které k nám cestuje přímo," vysvětluje Kervella. „Pokud tedy změříme jasnost určité části mlhoviny, získáme stejnou světelnou křivku jako pro cefeidu, ale časově posunutou.“  Světelnou ozvěnou nazýváme právě toto zpoždění jako analogii k tradiční ozvěně, například zvuku, odraženému ode dna studny.

Ze sledování vývoje jasnosti zhuštěniny  v mlhovině odvodíme její vzdálenost od hvězdy. Jednoduše změříme časové zpoždění a vynásobíme jej rychlostí světla (300 000 km/s). Pokud potom známe tuto vzdálenost a příslušnou úhlovou vzdálenost zhuštěniny od hvězdy na obloze, můžeme vypočítat vzdálenost RS Pup. Z pozorování světelné ozvěny na několika místech mlhoviny byla vzdálenost RS Pup stanovena na 6500±90 světelných let.

Znát vzdálenost cefeidy s takovouto přesností je důležité pro upřesnění vztahu mezi periodou a jasností hvězd této třídy,“ říká Kervella. „Tento vztah je klíčový při určování vzdáleností galaxií pomocí cefeid.“ RS Pup se od nás nachází ve čtvrtině vzdálenosti mezi Sluncem a centrem Galaxie a leží uvnitř Mléčné dráhy ve velmi hustě "osídlené" oblasti hvězd.

Multimedia: http://www.eso.org/public/outreach/press-rel/pr-2008/phot-05-08.html