13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Supratekutá látka v nitru neutronové hvězdy

Supratekutá látka v nitru neutronové hvězdy

04.03.2011

Tento kompozitní snímek představuje pohled na pozůstatek po výbuchu supernovy Cassiopeia A (Cas A) v naší Galaxii, který je od Země vzdálen 11 000 světelných let a promítá se do souhvězdí Cassiopeia. Fotografie vznikla složením snímků v oboru rentgenového záření a ve viditelném světle. Jedná se o pozůstatek hmotné hvězdy, která explodovala přibližně před 330 roky. Rentgenové záření, detekované družicí Chandra X-ray Observatory, je znázorněno červenou, zelenou a modrou barvou, zatímco viditelné světlo vyfotografované pomocí kamery na palubě Hubblova kosmického dalekohledu HST představuje zlatá barva.

Uprostřed obrázku je neutronová hvězda – mimořádně hustý objekt, vytvořený při explozi supernovy. Deset let pozorování prostřednictvím družice Chandra vedlo k odhalení poklesu teploty neutronové hvězdy o 4 %, což je neočekávaně rychlé chladnutí. Dva nové články nezávislých vědeckých týmů ukazují, že tento pokles teploty je pravděpodobně způsoben přítomností supratekuté látky vytvořené v její centrální oblasti. Jedná se o první přímý důkaz tohoto neobvyklého stavu hmoty v jádru neutronové hvězdy.

Vložený obrázek ukazuje uměleckou představu neutronové hvězdy v centru útvaru Cas A. Odlišné barevné vrstvy ve výřezu představují pohled do nitra „zaniklé“ hvězdy a ukazují kůru (oranžová barva) a jádro (červená barva), které mají velmi vysoké hustoty, a část jádra, kde neutrony mohou být zřejmě v supratekutém stavu (vnitřní červená koule). Modré paprsky vyzařované z nitra hvězdy představují nesčetné množství neutrin – velmi slabě interagujících částic s téměř nulovou hmotností – která vznikají při poklesu teploty v jádru pod kritickou hodnotu, přičemž dochází k vytvoření supratekuté látky z neutronů. Proces, který započal přibližně před 100 roky, tak máme možnost pozorovat ze Země. Tato neutrina unikající z hvězdy s sebou odnášejí energii a tím způsobují, že hvězda chladne mnohem rychleji.

Nové výzkumy umožnily vědeckým týmům určit řadu vlastností supratekuté látky v neutronových hvězdách. Kritická teplota byla vymezena v intervalu půl miliardy až jedna miliarda °C. Předpokládá se, že v rozsáhlé oblasti neutronové hvězdy musela vzniknout neutronová supratekutá látka, což plně vysvětluje rychlý pokles teploty. Protony přítomné v neutronové hvězdě musely vytvářit supratekutou látku již krátce po explozi supernovy. Protože se jedná o nabité částice, vytvářejí rovněž supravodivou látku.

Použitím modelu, který byl vázaný na pozorování družice Chandra, bylo předpovězeno budoucí chování neutronové hvězdy. Je očekáváno pokračování rychlého ochlazování v průběhu příštích několika desetiletí a potom se pokles teploty zpomalí.

Zdroj: http://chandra.harvard.edu/photo/2011/casa/