27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Sonda Trace Gas Orbiter vyfotografovala na Marsu kráter zčásti zaplněný ledem

Sonda Trace Gas Orbiter vyfotografovala na Marsu kráter zčásti zaplněný ledem

04.01.2022

Podobně jako posypaná práškovým cukrem na výrazně červeném koláči vypadá scéna na pořízené fotografii z evropsko-ruské sondy ExoMars Trace Gas Orbiter zachycující kontrastní barvy jasně bílého vodního ledu a rezavě červené marťanské horniny. Tento nádherný snímek byl pořízen 5. července 2021. Zachycuje kráter o průměru 4 kilometry v oblasti pojmenované Vastitas Borealis v severním polárním regionu Marsu. Střed kráteru má souřadnice 70,6°N/230,3°E.

Kráter je zčásti zaplněn vodním ledem, který je zejména dominantní na jeho severních svazích. Tyto oblasti přijímají během roku v průměru méně slunečního světla.

Tmavý materiál zřetelně viditelný na okraji kráteru – dodávající mu poněkud vyprahlý vzhled – se pravděpodobně skládá z vulkanických materiálů, jako jsou čediče. Většina okolního terénu je zcela bez ledu, avšak byla vytvarována stále pokračující větrnou erozí. Pruhy v pravé dolní části obrázku byly vytvořeny vanoucími větry, které odstranily z povrchu světlejší prach oxidu železa a obnažily nepatrně tmavší spodní vrstvu v podloží.

ExoMars Trace Orbiter studuje atmosféru Marsu

Kosmická sonda Trace Gas Orbiter (TGO) – start 14. 3. 2016 – je společným projektem Evropské kosmické agentury ESA a ruské kosmické organizace Roskosmos. K Marsu přiletěla 19. 10. 2016 a plnohodnotnou vědeckou misi zahájila v dubnu 2018. Sonda neposílá zpět na Zemi pouze atraktivní snímky, ale také poskytuje vůbec nejlepší inventuru plynů v atmosféře planety Mars; a také provádí mapování povrchu planety za účelem odhalení na vodu bohatých lokalit. Bude také poskytovat servis při retranslaci dat z druhé sondy ExoMars zahrnující evropský rover Rosalind Franklin, který na povrchu rudé planety přistane pomocí ruské přistávací plošiny Kazačok, když přilétne k Marsu v roce 2023.

Zdroj: https://scitechdaily.com/red-velvet-mars-exomars-trace-gas-orbiter-captures-delightful-image/ a https://www.esa.int/ESA_Multimedia/Images/2021/12/