13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Sonda NASA míří ke kometě Hartley 2

Sonda NASA míří ke kometě Hartley 2

12.07.2010

Zatímco v průběhu minulého víkendu prolétla evropská kometární sonda Rosetta kolem planetky Lutetia, naopak „recyklovaná“ americká sonda si to namířila na kosmické rendezvous s kometou. Pod novým označením Deep Impact/Epoxi směřuje ke kometě 103P/Hartley 2 a kolem tohoto ledového „tuláka“ prolétne 4. listopadu 2010. Avšak nejprve sonda – která původně směřovala v roce 2005 k jiné kometě – musela absolvovat gravitační manévr v blízkosti Země.

Kosmická sonda Epoxi prolétla kolem Země 27. června 2010 a využila gravitačního působení naší planety ke zvýšení vlastní rychlosti za účelem dosažení požadované dráhy k cílové kometě.

Členové vědeckého týmu NASA z Jet Propulsion Laboratory (JPL), Pasadena, v současné době analyzují data zaslaná sondou na Zemi během průletu kolem planety k přesnému určení její trajektorie za účelem přípravy budoucího průletu kolem komety a jejího výzkumu.

Kosmická sonda Epoxi byla původně zkonstruována pro NASA pod názvem Deep Impact. Při jejím průletu kolem komety 9P/Tempel 1 se od mateřské sondy oddělilo pouzdro (impaktor), které bylo záměrně navedeno na kolizní dráhu s kometou. Při vzájemné srážce došlo k vyvržení části kometárního materiálu, což umožnilo studovat složení jádra komety.

Během nedávného průletu mateřské sondy kolem Země se nepočítalo s pořízením žádných snímků naší planety. Informoval o tom Michael A'Hearn (University of Maryland), hlavní vědecký pracovník mise Epoxi.

Protože průlet kolem Země měl odlišný průběh, než jaký se očekává u komety Hartley 2, krátký průlet sondy rovněž nebyl využit ani jako generální zkouška pro následnou pozorovací kampaň. Skutečnou pozorovací kampaň bude sonda vykonávat po dobu 3 měsíců včetně okamžiku největšího přiblížení ke kometě 4. listopadu 2010.

V době průletu kolem jádra komety bude probíhat pozorování prostřednictvím tří přístrojů sondy, kterými jsou dva dalekohledy pro viditelné světlo a jeden infračervený spektrometr.

Epoxi je prodloužená mise meziplanetární sondy s názvem Deep Impact. Její pojmenování je odvozeno z jejích dvou výzkumných úkolů: Extrasolar Planet Observation and Characterization (EPOCh) a Deep Impact Extended Investigations (DIXI).

Doposud byly detailně zblízka zkoumány pouze čtyři komety. V tomto případě budeme mít vůbec první příležitost studovat dvě různé komety aparaturou na jedné kosmické sondě. To je výborná příležitost k porovnání získaných dat. Sledování komety Hartley 2 přístroji sondy Deep Impact/Epoxi bude zahájeno 5. září 2010. Ke kometě, kolem níž prolétne rychlostí 12,3 km/s, se nejvíce přiblíží na vzdálenost 700 km. Odhadovaný průměr jádra komety je 1,2 km.

Zdroj: http://www.space.com/missionlaunches/epoxi-comet-hartley2-rendezvous-100709.html