22.10.2019
Slavnostní shromáždění u příležitosti 90 let Ballnerovy hvězdárny

V pátek 18. října 2019 proběhlo slavnostní setkání u příležitosti výročí založení Ballnerovy hvězdárny. Ta vznikala ze soukromých prostředků Antonína Ballnera (1900-1972) v letech 1929 až 1935. Mezi slavnostními hosty byli přítomni nejen zástupci odborné veřejnosti, ale i představitelé vedení města Valašské Meziříčí, a především zástupci rodiny Antonína Ballnera v osobě jeho vnučky Růženy Jungbauerové.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Ruští kosmonauti provedou na palubě ISS experiment „Terminátor“

Ruští kosmonauti provedou na palubě ISS experiment „Terminátor“

13.01.2017

Středisko přípravy kosmonautů J. A. Gagarina informovalo novináře o tom, že ruští kosmonauti provedou na palubě ISS geofyzikální experiment „Terminátor“ na výzkum struktury atmosféry, aby s pomocí jeho výsledků mohli vytvořit klimatické modely.

Ruští kosmonauti Fjodor Jurčichin a Sergej Rjazanskij se ve Středisku přípravy kosmonautů J. A. Gagarina připravují k vyplnění nového geofyzikálního pokusu „Terminátor“.

Předpokládá se, že „Terminátor“ bude krokem k utváření globálního systému kontroly vlnových proudů šířících se z nižší do vrchní vrstvy atmosféry. Díky experimentu bude možné zpracovat vědecko-metodické základy pro vytvoření nové generace monitorovacích vesmírných technologií a jejich transformaci na užitečné informace pro tvorbu klimatických modelů a předpovídání stavu životního prostředí.

V rámci experimentu se plánuje provádět měření v blízkosti slunečního terminátoru (rozhraní mezi Sluncem osvětlenou a neosvětlenou částí planety nebo měsíce sluneční soustavy). Předpokládá se, že „Terminátor“ umožní studovat vrstevnaté struktury atmosféry (emisní vrstvy atmosféry a noční svítící oblaka) na úrovni vrchní mezosféry a spodní termosféry.

Kosmonauti budou pozorovat noční svítící oblaka a fotografovat je současně ve čtyřech vlnových délkách nacházejících se mezi viditelnou a infračervenou částí spektra.

Fjodor Jurčichin odletí na Mezinárodní vesmírnou stanici společně s americkým astronautem Jackem Fischerem jako člen Exedice 51/52 na jaře 2017 kosmickou lodí „Sojuz MS-04“, Sergej Rjazanskij poletí lodí „Sojuz MS-05“ jako člen posádky Expedice 52/53.