25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Ruští kosmonauti provedou na palubě ISS experiment „Terminátor“

Ruští kosmonauti provedou na palubě ISS experiment „Terminátor“

13.01.2017

Středisko přípravy kosmonautů J. A. Gagarina informovalo novináře o tom, že ruští kosmonauti provedou na palubě ISS geofyzikální experiment „Terminátor“ na výzkum struktury atmosféry, aby s pomocí jeho výsledků mohli vytvořit klimatické modely.

Ruští kosmonauti Fjodor Jurčichin a Sergej Rjazanskij se ve Středisku přípravy kosmonautů J. A. Gagarina připravují k vyplnění nového geofyzikálního pokusu „Terminátor“.

Předpokládá se, že „Terminátor“ bude krokem k utváření globálního systému kontroly vlnových proudů šířících se z nižší do vrchní vrstvy atmosféry. Díky experimentu bude možné zpracovat vědecko-metodické základy pro vytvoření nové generace monitorovacích vesmírných technologií a jejich transformaci na užitečné informace pro tvorbu klimatických modelů a předpovídání stavu životního prostředí.

V rámci experimentu se plánuje provádět měření v blízkosti slunečního terminátoru (rozhraní mezi Sluncem osvětlenou a neosvětlenou částí planety nebo měsíce sluneční soustavy). Předpokládá se, že „Terminátor“ umožní studovat vrstevnaté struktury atmosféry (emisní vrstvy atmosféry a noční svítící oblaka) na úrovni vrchní mezosféry a spodní termosféry.

Kosmonauti budou pozorovat noční svítící oblaka a fotografovat je současně ve čtyřech vlnových délkách nacházejících se mezi viditelnou a infračervenou částí spektra.

Fjodor Jurčichin odletí na Mezinárodní vesmírnou stanici společně s americkým astronautem Jackem Fischerem jako člen Exedice 51/52 na jaře 2017 kosmickou lodí „Sojuz MS-04“, Sergej Rjazanskij poletí lodí „Sojuz MS-05“ jako člen posádky Expedice 52/53.