13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Rakousko se stalo 1. července členem ESO

Rakousko se stalo 1. července členem ESO

03.07.2008

Na slavnostním setkání ve Vídni podepsali rakouský ministr pro vědu a výzkum Johannes Hahn a ředitel ESO Tim de Zeeuw vstupní dohodu mezi Rakouskem a ESO. Dohoda stvrzuje vstup Rakouska do Evropské jižní observatoře. Počet členských států ESO se tak k 1. červenci 2008 rozrostl na čtrnáct. Rakouská astronomická komunita tímto aktem získává plný přístup k zařízením ESO. Navíc mohou rakouští vědci, spolu se svými kolegy z dalších členských států, spolurozhodovat o budoucnosti této vědy,“ říká Tim de Zeeuw. Podepsání dohody předcházel jednomyslný souhlas Rady ESO na pražském zasedání 3. června, po kterém následovalo 25. června schválení dohody rakouskou vládou.

Při slavnostním podepsání dohody rakouský ministr zdůraznil, že vstup Rakouska do ESO je velkým závazkem pro základní výzkum, obzvláště pro astronomii. "Tato obhajitelná investice umožní rakouské vědě získat přístup k přednímu mezinárodnímu výzkumu a vytváří v Rakousku přitažlivé vědecké prostředí,“ říká ministr. „Podpisem smlouvy byla šťastně ukončena dlouhodobá jednání a rakouské astronomii se otevírají nové obzory.“

Vstupní dohoda je zároveň mezinárodní smlouvou, a proto musí být ještě schválena parlamentem.

Sám vstup do ESO nepřinese žádné zásadní změny. Vytvoří pouze ideální podmínky, které posílí rakouskou a evropskou astronomii. Je na vědcích samotných, aby této příležitosti využili,“ dodává rakouský ministr.

Multimédia: http://www.eso.org/public/outreach/press-rel/pr-2008/phot-20-08.html