22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Rakousko se stalo 1. července členem ESO

Rakousko se stalo 1. července členem ESO

03.07.2008

Na slavnostním setkání ve Vídni podepsali rakouský ministr pro vědu a výzkum Johannes Hahn a ředitel ESO Tim de Zeeuw vstupní dohodu mezi Rakouskem a ESO. Dohoda stvrzuje vstup Rakouska do Evropské jižní observatoře. Počet členských států ESO se tak k 1. červenci 2008 rozrostl na čtrnáct. Rakouská astronomická komunita tímto aktem získává plný přístup k zařízením ESO. Navíc mohou rakouští vědci, spolu se svými kolegy z dalších členských států, spolurozhodovat o budoucnosti této vědy,“ říká Tim de Zeeuw. Podepsání dohody předcházel jednomyslný souhlas Rady ESO na pražském zasedání 3. června, po kterém následovalo 25. června schválení dohody rakouskou vládou.

Při slavnostním podepsání dohody rakouský ministr zdůraznil, že vstup Rakouska do ESO je velkým závazkem pro základní výzkum, obzvláště pro astronomii. "Tato obhajitelná investice umožní rakouské vědě získat přístup k přednímu mezinárodnímu výzkumu a vytváří v Rakousku přitažlivé vědecké prostředí,“ říká ministr. „Podpisem smlouvy byla šťastně ukončena dlouhodobá jednání a rakouské astronomii se otevírají nové obzory.“

Vstupní dohoda je zároveň mezinárodní smlouvou, a proto musí být ještě schválena parlamentem.

Sám vstup do ESO nepřinese žádné zásadní změny. Vytvoří pouze ideální podmínky, které posílí rakouskou a evropskou astronomii. Je na vědcích samotných, aby této příležitosti využili,“ dodává rakouský ministr.

Multimédia: http://www.eso.org/public/outreach/press-rel/pr-2008/phot-20-08.html