13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Přijďte pozorovat planety

Přijďte pozorovat planety

10.05.2010

Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. pořádá každý pracovní den ve večerních hodinách akce nazvané Beseda u dalekohledu (BUD), zaměřené na pozorování zajímavých objektů na obloze. Vzhledem k tomu, že v následujících měsících nenastává pravá astronomická noc, ale pouze astronomický soumrak, je toto období vhodné především k pozorování jasných objektů, jako je Měsíc či některé planety.

Využijte každý jasný večer v květnu a v červnu, kdy v kopuli hvězdárny je menší počet návštěvníků, a tudíž budete mít více času a pohodlí na prohlížení jednotlivých objektů. Nestává se často, aby bylo k vidění tolik planet najednou. Pozorování je doplněno odborným výkladem a besedou.

A které zajímavé objekty si můžete dalekohledem prohlédnout? Nejjasnějším objektem je Měsíc, který je ve vhodné pozici k pozorování ve druhé polovině května (kromě konce měsíce), stejně tak i ve druhé polovině června. Večerní oblohu zdobí také tři jasné planety. Především je to nad západním obzorem Venuše (tj. Večernice), u níž můžeme dalekohledem pozorovat například střídání fází (podobně jako to známe u Měsíce).

Nad jihozápadním obzorem upoutá naši pozornost rudá planeta Mars (v souhvězdí Lva), po jejímž povrchu se mj. projíždějí dva roboti na kolečkách: Spirit a Opportunity. Mars patří mezi čtyři tělesa ve Sluneční soustavě, na nichž by mohl existovat jednoduchý život. Nejpozději vychází planeta Saturn (najdeme ji zhruba nad jižním obzorem v souhvězdí Panny), která patří mezi nejhezčí planety díky svému nádhernému prstenci. Již 6 let kolem ní krouží kosmická sonda Cassini a posílá na Zemi úchvatné fotografie a další informace.

Program je dále doplněn pozorováním hvězd a dvojhvězd, případně jasných galaxií či hvězdokup.

Akce je vhodná i pro rodiny s dětmi, které upoutá především jasně zářící Měsíc.

Další informace najdete v článku o večernín programu.