01.06.2022
Klub nadaných dětí ve školním roce 2022/2023

Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Přijďte pozorovat planety

Přijďte pozorovat planety

10.05.2010

Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. pořádá každý pracovní den ve večerních hodinách akce nazvané Beseda u dalekohledu (BUD), zaměřené na pozorování zajímavých objektů na obloze. Vzhledem k tomu, že v následujících měsících nenastává pravá astronomická noc, ale pouze astronomický soumrak, je toto období vhodné především k pozorování jasných objektů, jako je Měsíc či některé planety.

Využijte každý jasný večer v květnu a v červnu, kdy v kopuli hvězdárny je menší počet návštěvníků, a tudíž budete mít více času a pohodlí na prohlížení jednotlivých objektů. Nestává se často, aby bylo k vidění tolik planet najednou. Pozorování je doplněno odborným výkladem a besedou.

A které zajímavé objekty si můžete dalekohledem prohlédnout? Nejjasnějším objektem je Měsíc, který je ve vhodné pozici k pozorování ve druhé polovině května (kromě konce měsíce), stejně tak i ve druhé polovině června. Večerní oblohu zdobí také tři jasné planety. Především je to nad západním obzorem Venuše (tj. Večernice), u níž můžeme dalekohledem pozorovat například střídání fází (podobně jako to známe u Měsíce).

Nad jihozápadním obzorem upoutá naši pozornost rudá planeta Mars (v souhvězdí Lva), po jejímž povrchu se mj. projíždějí dva roboti na kolečkách: Spirit a Opportunity. Mars patří mezi čtyři tělesa ve Sluneční soustavě, na nichž by mohl existovat jednoduchý život. Nejpozději vychází planeta Saturn (najdeme ji zhruba nad jižním obzorem v souhvězdí Panny), která patří mezi nejhezčí planety díky svému nádhernému prstenci. Již 6 let kolem ní krouží kosmická sonda Cassini a posílá na Zemi úchvatné fotografie a další informace.

Program je dále doplněn pozorováním hvězd a dvojhvězd, případně jasných galaxií či hvězdokup.

Akce je vhodná i pro rodiny s dětmi, které upoutá především jasně zářící Měsíc.

Další informace najdete v článku o večernín programu.