22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Pozorování proměnných hvězd – červen 2012

Pozorování proměnných hvězd – červen 2012

10.07.2012

Máme za sebou období měsíce s nejkratšími nocemi a od teď se můžeme těšit na jejich prodlužování. Během června bylo pořízeno za šest nocí 1226 měření proměnných hvězd.

Tento měsíc se podařilo mimo jiné pořídit data pro novou excentrickou zákrytovou dvojhvězdu s označením GSC 3152 1202. Díky periodě oběhu složek 2,093745 dne bylo možné pořídit dva dny po sobě primární a následné sekundární minimum.

Následující informace jsou převzaty z práce Bloomera a kol. (IBVS 5962 z ledna 2011)
Zákrytová dvojhvězda GSC 3152-1202 byla v práci Buluta a kol. (2007) označena jako kandidáta s excentrickou drahou. V práci Otera a kol. (2006) jsou uvedeny elementy světelné křivky, ale zřejmě mohou mít prohozené primární a sekundární minima, fázi sekundárního minima uvádí na hodnotě 0,489. Kozyreva a kol. (2009) napozorovali dvě nová minima a jejich sekundární minimum vychází ve fázi 0,5475 (± 5). Podle jejich výsledků navrhují periodu apsidálního pohybu na 15 nebo 50 let.

Obrázek 1
Fázová křivka zákrytové dvojhvězdy GSC 3152.1202. Pozorování proběhlo na hvězdárně ve Valašském Meziříčí ve dnech 18. a 19.6 2012 dalekohledem Celestron 280/1765 mm a kamerou CCD SBIG ST7, kdy bylo změřeno primární a následné sekundární minimum.

Obrázek 2
O-C diagram zákrytové dvojhvězdy GSC 3152.1202. Rozdíl v poloze primárních minim (plné kroužky) a sekundárních minim (kružnice) je důsledek excentrických drah hvězd. Červené symboly odpovídají minimům získaných z pozorování na hvězdárně ve Valašském Meziříčí ve dnech 18. a 19.6 2012.