25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Objevena nejmladší exoplaneta

Objevena nejmladší exoplaneta

19.02.2010

Astronomům se podařilo překonat problémy při pozorování velmi aktivní mladé hvězdy podobné Slunci. Byli tak schopni určit, že jimi objevená exoplaneta je doposud nejmladší, jakou známe. Obdržela označení BD+20°1790b a je stará pouhých 35 miliónů roků (stáří Země je zhruba 4,5 miliardy let). Nachází se ve vzdálenosti 83 světelné roky od Země, v souhvězdí Blíženců. Doposud nejmladší exoplaneta byla „stará“ 100 miliónů roků (obíhá kolem hvězdy HD 70573). Výzkum těchto mladých exoplanet pomůže astronomům pochopit jejich evoluci.

Tato nově objevená exoplaneta je velmi mladá, je však i mimořádně těžká – její hmotnost více než 6krát převyšuje hmotnost planety Jupiter ve Sluneční soustavě. Obíhá kolem mladé aktivní hvězdy ve vzdálenosti menší než krouží Merkur kolem Slunce.

Většina dosavadních přehlídek, pátrajících po exoplanetách, má sklon zaměřit své úsilí na mnohem starší hvězdy, ve věku přesahujícím miliardu roků. Mladé hvězdy obvykle mají silné magnetické pole, které generuje jejich silnou aktivitu, tj. „sluneční“ erupce a skvrny, které mohou „imitovat“ přítomnost planetárního průvodce, a tak může být mimořádně obtížné rozlišit, zda signál skutečně patří planetě či hvězdné aktivitě.

Hvězda BD+20°1790 je velmi aktivní a astronomové minulý rok oznámili, že kolem ní může obíhat průvodce velikosti planety. Mezinárodní tým astronomů, jehož vedoucími jsou Dr. Maria Cruz Gálvez-Ortiz a Dr. John Barnes, byl schopen „vyčistit“ získaná data a zjistit, že kolem hvězdy skutečně krouží velká exoplaneta.

Planeta byla detekována na základě změření velmi malých změn radiálních rychlostí mateřské hvězdy, které jsou způsobovány gravitačním působením planety během oběhu (tzv. Dopplerův jev),“ říká Gálvez-Ortiz. „Překonat překážky způsobované hvězdnou aktivitou bylo pro vědecký tým velkou výzvou, avšak na základě dostatečného množství dat z několika velkých dalekohledů byla exoplaneta vystopována.“

Astronomové pozorovali hvězdu BD+20°1790 v uplynulých pěti letech různými dalekohledy například na observatořích Observatorio de Calar Alto (Almería, Španělsko) a Observatorio del Roque de los Muchachos (La Palma, Španělsko).

Hvězda BD+20°1790 je menší než Slunce. Jedná se o oranžového trpaslíka spektrální třídy K5V o hmotnosti 63 % Slunce. Její průměr je 0,71 průměru Slunce a povrchová teplota 4410 K. Kolem vlastní osy rotuje jednou za 3,6 dne. Exoplaneta BD+20°1790b o hmotnosti 6,54 Jupiteru obíhá kolem mateřské hvězdy ve vzdálenosti 9 870 000 km jednou za 7,8 dne. Patří tedy mezi tzv. horké super-jupitery.

Zdroj: http://www.universetoday.com/2010/02/18/astronomers-find-youngest-exoplanet-yet/