Zřizovatelem organizace je

05.01.2024
Činnost Klubu nadaných dětí ve školním roce 2023/2024

Klub nadaných dětí funguje na hvězdárně od roku 2019. Klub se každý nový školní rok otevírá pro nové zájemce, výjimkou byl hned první ročník, který se kvůli covidovým omezením protáhl na roky dva.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » O krok blíže k pochopení, proč je sluneční koróna tak horká

O krok blíže k pochopení, proč je sluneční koróna tak horká

18.09.2023

Tým astrofyziků z University of Warwick ve Velké Británii ve spolupráci s kolegy z Institutu Maxe Plancka pro výzkum Sluneční soustavy, Northumbrijské univerzity a Královské observatoře v Belgii učinil další krok blíže k pochopení toho, proč je sluneční koróna tak horká. Ve své studii, publikované v časopise Nature Communications, skupina analyzovala data ze dvou zdrojů informací o Slunci.

Sluneční koróna je nejvzdálenější částí jeho atmosféry – dřívější výzkumy naznačovaly, že je tisíckrát teplejší než nitro. A navzdory velkému úsilí vědci stále nevědí, proč tomu tak je. V tomto novém bádání výzkumný tým zaujal nový přístup k nalezení důvodu intenzivního tepla koróny.

Práce skupiny zahrnovala studium dat shromážděných sondou ESA Solar Orbiter a NASA Solar Dynamics Observatory. Oba zdroje nabídly data týkající se plazmatu, které tvoří většinu koróny, včetně jejích smyček. Smyčky jsou obloukovité struktury, které jsou vytvořeny z velmi husté plazmy, která je odděluje od zbytku koróny. Začínají a končí ve stopových bodech ve fotosféře. Při analýze dat pro smyčky výzkumný tým našel nikdy předtím nepozorované „zalomené“ oscilace. Tyto oscilace byly patrné jak ze sondy obíhající kolem Slunce, tak z družice obíhající kolem Země. Smyčky vibrovaly jako struny na kytaře.

Vědci se poté podívali na smyčky blíže a měřili charakteristiky oscilací a rychlost jejich rozpadu. Věci, které oscilují, jak poznamenávají astronomové, se musí buď rozpadnout a nakonec se zastavit, nebo mít zdroj energie, který je udržuje v pohybu. Při studiu zalomených oscilací výzkumný tým zjistil, že se nerozpadají, což naznačuje, že existuje nějaký druh zdroje energie, který je udržuje v chodu.

Výzkumníci dále naznačují, že ať je tento zdroj energie jakýkoli, není náhodný – musí být vnitřní. Předpokládají, že stejný zdroj energie je pravděpodobně zodpovědný za extrémní teplotu v koróně. Došli k závěru, že hlubší studium koronálních oscilací by mohlo odhalit konečný zdroj tepla generovaného v koróně.

Zdroj: https://phys.org/news/2023-09-closer-sun-corona-hot.html