13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nová data srovnávají Plutovy ledové měsíce

Nová data srovnávají Plutovy ledové měsíce

23.06.2016

Sonda New Horizons prolétla kolem Pluta a jeho měsíců už téměř před rokem. Teprve nyní, v novém balíčku dat, došlo i na Plutův malý měsíc Nix. Nové data poskytují přesvědčivý důkaz o tom, že jeho povrch je pokryt vodním ledem, podobným tomu, co už nedávno sonda objevila na dalším z měsíců Pluta, Hydře. Tento nový výsledek poskytuje další  indicie o vzniku satelitního systému Pluta.

Díky pozorování spektrálním přístrojem LEISA na palubě sondy sestavují vědci z týmu mise New Horizons podrobný obraz systému Pluta a jeho čtyř malých měsíců (Styx, Nix, Kerberos a Hydra). Toto pozorování bylo zachyceno 14. července 2015 ze vzdálenosti 60 000 kilometrů s rozlišením 3,7 kilometru na jeden pixel.

Hlubší spektrální čáry v grafu nahoře ukazují, že vodní led nacházející se na Nixu je poměrně hrubozrnný a velmi čistý. Tím pádem jsou absorpční pásma v naměřených spektrech na Nix hlubší. Křivka naměřená na měsíci Nix tudíž téměř kopíruje referenční křivku čistého ledu. Tvar a hloubka křivky vodního ledu závisí totiž na velikosti a čistotě ledových zrn na povrchu. Menší jemná zrna pak způsobí mělčí křivky.

Porovnání spekter měsíců Pluta (Charon, Nix a Hydra) s čistým vodním ledem. Zdroj: NASA/JHUAPL/SwRI.

Malé satelity Pluta byly s největší pravděpodobností vytvořeny z oblaku trosek vzniklých při kolizi malé planetky do mladého Pluta,“ říká Hal Weaver z Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory in Laurel v Marylandu. Dále dodává: „ Logicky očekáváme, že všechny musí být tvořeny z podobného materiálu. Důkazy přítomnosti vodního ledu na povrchu všech tří satelitů tento scénář jen a jen potvrzují. I když nemáme zatím spektra dvou nejmenších družic, měsíců Styx a Kerberos, jejich vysoká odrazivost naznačuje, že jejich povrch tvoří pravděpodobně také vodní led."

Rozdíl v hloubce absorpčních pásem u měsíců Nix a Hydray viditelné v grafu však vyvolává také nové otázky. Vědecký tým si láme hlavu proč Nix a Hydra mají odlišnou ledovou strukturu, a to navzdory jejich podobné velikosti. Další záhada vyplývající z dat z průletu sondy kolem Pluta je proč odrazivost povrchu Hydry ve viditelném spektru je vyšší než u Nix – přičemž jeho povrch se zdá být ledovější, z čehož vyplývá i vyšší odrazivost v těchto vlnových délkách.

Porovnání měsíců Pluta. Zdroj: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institut.

Zdroj: http://phys.org/news/2016-06-contrast-pluto-icy-moons.html