Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Největší dalekohled bude mít průměr 30 m

Největší dalekohled bude mít průměr 30 m

24.07.2009

Na tomto uměleckém vyobrazení je vidět předpokládaný vzhled dalekohledu TMT (Thirty Meter Telescope), jehož stavbu schválilo 21. 7. 2009 konsorcium amerických a kanadských univerzit. Nový největší dalekohled světa bude vybaven objektivem o průměru 30 m a bude umístěn na vrcholu vyhaslé sopky Mauna Kea (Havajské ostrovy). Další zvažovanou lokalitou pro stavbu dalekohledu byla oblast v pohoří Cerro Armazones (Chile).

Jak uvádějí astronomové, tento budoucí největší dalekohled světa bude schopen dohlédnout do vzdálenosti 13 miliard světelných let a letmo zahlédnout první roky existence našeho vesmíru (stáří vesmíru se podle současných pozorování odhaduje na 13,7 miliardy roků).

Hlavní zrcadlo dalekohledu o průměru 30 m – což zhruba odpovídá rozpětí křídel letounu Boeing 737 – dokáže soustředit slabé světlo, které strávilo 13 miliard roků na cestě k Zemi. To znamená, že astronomové budou schopni při pohledu tímto dalekohledem pořídit fotografie prvních hvězd a galaxií, které se vytvořily přibližně 400 miliónů roků po vzniku vesmíru.

Observatoř, jejíž dokončení se předpokládá v roce 2018, bude vybudována na vrcholu vyhaslé sopky Mauna Kea, která je mezi astronomy velice populární, protože její vrchol leží nad oblaky, v nadmořské výšce 4 208 m. Zde se astronomům otevírá pohled na jasnou oblohu přibližně 300 dnů v roce.

Havajské ostrovy jsou izolované místo uprostřed Tichého oceánu, což také znamená poměrně nízké znečištění ovzduší. Několik málo měst na ostrově Big Island rovněž znamená zanedbatelné světelné znečištění, což nenarušuje astronomická pozorování.

Richard Ellis, profesor astronomie na California Institute of Technology a člen výboru pro stavbu dalekohledu TMT prohlásil, že Mauna Kea má vysokou nadmořskou výšku, atmosféra je zde poměrně suchá (obsahuje málo vodních par) a průměrná teplota v průběhu dne málo kolísá – což jsou samé výhodné faktory pro stavbu nového velkého dalekohledu.

Výstavbu dalekohledu budou zajišťovat University of California, California Institute of Technology a Association of Canadian Universities for Research in Astronomy.

Současné největší dalekohledy světa jsou rovněž umístěny na vrcholu sopky Mauna Kea, avšak průměry jejich objektivů jsou 3krát menší (Keck Telescope, průměr 10 m), než tomu bude u nového dalekohledu TMT. Současné dalekohledy neumožňují běžně pohled na stovky planet, obíhajících kolem jiných hvězd než Slunce a na blízké hvězdy, jako to bude možné pomocí nového velkého dalekohledu.

Avšak titulem největšího dalekohledu světa se tento přístroj pravděpodobně nebude honosit příliš dlouho.

Společenství evropských států plánuje postavit velký evropský dalekohled EELT (European Extremely Large Telescope), jehož objektiv bude mít průměr 42 m. K výstavbě dalekohledu se zvažují místa v Argentině, Chile, Maroku a Španělsku. Výběr definitivního místa pro výstavbu se očekává v příštím roce, dalekohled by měl uskutečnit první pozorování rovněž v roce 2018.

Jiná skupina univerzit plánuje také v roce 2018 dokončit stavbu dalekohledu GMT (Giant Magellan Telescope), jehož objektiv bude mít průměr 24,5 m. Vybudován bude v oblasti Las Campanas (Chile).

Struktura dalekohledu TMT o průměru 30 mRolf Kudritzki, ředitel Institute for Astronomy (University of Hawaii) řekl, že lokalita Havajských ostrovů na severní polokouli bude doplněna dalším velkým dalekohledem – GMT – na jižní polokouli naší planety, a to v Chile.

Domnívám se, že všichni astronomové na celém světě mohou být šťastní, protože v podstatě dva velké dalekohledy budou schopny pokrýt svými pozorováními celou oblohu. Pro astronomy je to velmi důležité rozhodnutí,“ dodává Kudritzki.

Dalekohled TMT bude typu Ritchey-Chretien na alt-azimutální montáži. Objektiv o průměru 30 m bude složen ze 492 hexagonálních segmentů o průměru 1,4 m. Optickou část dalekohledu bude tvořit ještě sekundární a terciální zrcadlo včetně systému adaptivní optiky. Celková hmotnost pohyblivé části dalekohledu (včetně vědeckých přístrojů) bude 2 000 tun.

Zdroj: http://www.physorg.com/news167459977.html