01.06.2022
Klub nadaných dětí ve školním roce 2022/2023

Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » NASA a SpaceX studují, jak prodloužit životnost HST

NASA a SpaceX studují, jak prodloužit životnost HST

04.10.2022

NASA a SpaceX podepsaly 22. září 2022 nefinancovaný tzv. Space Act Agreement za účelem studia proveditelnosti myšlenky realizované společností SpaceX a programem Polaris k vynesení Hubbleova vesmírného teleskopu HST na vyšší oběžnou dráhu pomocí kosmické lodi Dragon, bez zaplacení jakýchkoliv finančních prostředků. Tato proslulá kosmická observatoř funguje od dubna 1990 (více než 32 let), kdy byla navedena na dráhu ve výšce 540 kilometrů nad zemským povrchem. Tato dráha se však v důsledku odporu řídké atmosféry postupně snižuje a nakonec hrozí zánik dalekohledu v hustých vrstvách zemského ovzduší.

HST nemá na palubě žádný pohonný systém, kterým by korigoval malý ale stále přítomný odpor řídké atmosféry v této oblasti kosmického prostoru. Jeho oběžná dráha byla zvyšována pouze při opravárenských misích pomocí raketoplánu Space Shuttle.

Navrhované nové úsilí by zahrnovalo kosmickou loď Dragon od společnosti Elona Muska SpaceX.
Před několika měsíci se společnost SpaceX obrátila na NASA s myšlenkou na studii, zda komerční posádka by mohla pomoci zvýšit oběžnou dráhu Hubbleova teleskopu,“ prohlásil vedoucí vědecký pracovník NASA Thomas Zurbuchen a dodal, že agentura souhlasila se studiem uvedeného problému. Zdůraznil, že v současné době zatím nejsou žádné konkrétní plány na provedení a financování takové mise, dokud technické řešení nebude lépe prostudováno.

Jednou z hlavních překážek by bylo, že kosmická loď Dragon, na rozdíl od raketoplánu Space Shuttle, není vybavena robotickým ramenem a byla by nutná její modifikace pro takovou misi.

SpaceX – ve spolupráci s programem Polaris – navrhuje tuto studii k lepšímu porozumění technickým výzvám přidruženým k takovýmto servisním misím. Tato studie není uzavřená a další společnosti se mohou ucházet podobnými studiemi s návrhy odlišných raket či kosmických lodí se svými zajímavými projekty.

Tým předpokládá, že studie potrvá zhruba šest měsíců, bude shromažďovat technická data z Hubbleova teleskopu a kosmické lodi Dragon společnosti SpaceX. Tato data pomůžou rozhodnout, jestli by bylo možné bezpečně uskutečnit setkání, spojení a vynesení dalekohledu na vyšší mnohem stabilnější dráhu.

Tato studie je vzrušujícím příkladem toho, jak průkopnicky přistupuje NASA při výzkumu prostřednictvím soukromo-veřejné spolupráce,“ říká Thomas Zurbuchen, přidružený správce při Science Mission Directorate at NASA Headquarters in Washington. „Jak naše flotila roste, máme potřebu zkoumat široký rozsah příležitostí na podporu velmi velkých a superlativních možností vědeckých misí.“

Kosmická loď Dragon společnosti SpaceX

Zatímco HST a Dragon budou sloužit jako zkušební modely pro tuto studii, části konceptu mise mohou být aplikovatelné i na jiné kosmické lodě, zejména na nízkých oběžných drahách kolem Země podobně jako Hubbleův teleskop.

SpaceX navrhuje tuto myšlenku v rámci spolupráce s programem Polaris, což je soukromý pilotovaný program pod vedením miliardáře Jareda Isaacmana, který v minulém roce uskutečnil pilotovaný let na oběžnou dráhu v kosmické lodi Dragon společně se třemi dalšími soukromými astronauty. Na další kosmický let se nyní připravuje, měl by se uskutečnit v roce 2023.

Navedení HST na vyšší, mnohem stabilnější oběžnou dráhu může tak o mnoho let prodloužit životnost tohoto kosmického dalekohledu. Na konci životnosti HST plánuje NASA jeho bezpečné stažení z oběžné dráhy a jeho odstranění.

Nepochybně mezi mnoha cennými přístroji v dějinách vědy pokračuje zatím Hubbleův teleskop v realizaci důležitých pozorování včetně toho, že v letošním roce detekoval nejvzdálenější osamělou hvězdu doposud spatřenou – Earendel, jejímuž světlu trvalo 12,9 miliardy roků, než k nám doputovalo.

Zdroj: https://www.nasa.gov/feature/goddard/2022/nasa-spacex-to-study-hubble-telescope-reboost-possibility a https://phys.org/news/2022-09-nasa-spacex-boosting-hubble-lifespan.html