25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Na Paranal cestuje nové zrcadlo

Na Paranal cestuje nové zrcadlo

24.04.2008

Přehledový dalekohled je téměř dokončen.

Na vrchol hory Cerro Paranal v Chile bylo dopraveno primární zrcadlo dalekohledu VISTA (the Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) s průměrem 4,1 metru. Dalekohled VISTA je nejnovějším a nejrychlejším přehledovým dalekohledem současnosti. Zrcadlo se nyní vybavuje malou kamerou pro jeho testování. Hlavní kamera bude připravena v červnu. Do provozu bude dalekohled uveden počátkem příštího roku. VISTA se potom stane součástí dalekohledů VLT.

Zrcadlo přivezli na observatoř na Paranalu během velikonočního víkendu. Bude zde, v nadmořské výšce 2518 m.n.m. chilské pouště Atacama, připojeno k ostatním částem dalekohledu. Vedoucí projektu VISTA Alistair McPherson z STFC's UK Astronomy Technology Centre (UK ATC) osobně doprovázel zrcadlo na jeho cestě po Chile. „Jde o důležitý milník projektu VISTA. Cenné zrcadlo bylo uloženo ve speciálním stojanu spolu s tenisovými míčky, které jej chránily před nárazy během jeho náročné cesty po třech kontinentech.

Cesta trvala dohromady čtyři dny a vedla vzduchem i po zemi. Zrcadlo dorazilo ve skvělém stavu. Po pokovení odrazovou vrstvou bude umístěno na dalekohledu spolu s malou testovací kamerou. Testování by mělo trvat čtyři týdny. Hlavní kameru chceme nainstalovat v červnu,“ říká vědecký pracovník VISTA Will Sutherland z Queen Mary, University of London.

Primární zrcadlo dalekohledu VISTA s průmerem 4,1 metru je, i přes silné zakřivení, vyleštěno s dokonalou přesností. Odchylka od dokonalého povrchu nepřesahuje 1/3000 tloušťky lidského vlasu. Po příjezdu na Cerro Paranal bylo zrcadlo s pomocí jeřábu umístěno do kopule dalekohledu, umyto a pokoveno tenkou vrstvou stříbra ve speciálním zařízení. Stříbro se k tomuto účelu hodí nejlépe, neboť odráží přes 98 % blízkého infračerveného světla. To je více než u běžně užívaného hliníku. Právě díky stříbrnému povrchu - jde o poměrně novou metodu - vyniká VISTA nad ostatními podobnými dalekohledy.

Úkolem dalekohledu VISTA bude prozkoumat značnou část jižní oblohy na vlnových délkách blízkých viditelnému světlu (2 až 4 násobek vlnové délky viditelného světla). Bude hledat objekty obtížně viditelné v optickém oboru. Může se jednat o objekty chladné (např. hnědé trpaslíky) nebo o objekty, jejichž viditelné světlo je posunuto k infračervenému spektru díky rozpínání vesmíru, a také o objekty obklopené mezihvězdným prachem. Prachem, vyplňujícím mezihvězdné prostředí, prochází infračervené světlo snáze než světlo viditelné. Mimo jiné napomůže VISTA porozumět původu a rozložení známých druhů hvězd i galaxií, vytvoří trojrozměrnou mapu naší Galaxie a pomůže nám ujasnit si vztah mezi strukturou vesmíru a záhadnou temnou energií a temnou hmotou. Některé z nalezených objektů se stanou předmětem zájmu jiných dalekohledů, například VLT.

Doručení poslední součástí dalekohledu VISTA je významný krok. Jsme spokojeni s pokračujícími pracemi na dalekohledu. Astronomové se mohou těšit na jedinečná pozorování jižní oblohy,“ říká Richard Wade, prezident rady ESO a vedoucí prací STFC.

Projekt VISTA bude stát 55 miliónů euro. Je dotován z grantu UK DTI's Joint Infrastructure Fund a STFC Queen Mary, University of London, jež je vedoucí institucí VISTA konsorcia. VISTA je součástí závazku Velké Británie vůči ESO a po svém dokončení se stane součástí ESO. Projekt VISTA je spravován STFC's UK Astronomy Technology Centre. Webové stránky VISTA naleznete na http://www.vista.ac.uk.

Multimedia: http://www.eso.org/public/outreach/press-rel/pr-2008/phot-10-08.html