Zřizovatelem organizace je

05.01.2024
Činnost Klubu nadaných dětí ve školním roce 2023/2024

Klub nadaných dětí funguje na hvězdárně od roku 2019. Klub se každý nový školní rok otevírá pro nové zájemce, výjimkou byl hned první ročník, který se kvůli covidovým omezením protáhl na roky dva.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Kosmické teleskopy NASA začínají rok pozorováním dvojnásobné exploze

Kosmické teleskopy NASA začínají rok pozorováním dvojnásobné exploze

10.01.2024

Tento hluboký soubor dat z rentgenové družice Chandra zachycující pozůstatky supernovy známé jako 30 Doradus B (30 Dor B) odhaluje důkazy o více než jedné explozi supernovy v historii tohoto pozůstatku. Neobvyklé struktury v datech družice Chandra nelze vysvětlit jedinou explozí. Tyto snímky 30 Dor B také ukazují optická data z dalekohledu Blanco v Chile a infračervená data z družice Spitzer. Další data z HST zvýrazňují ostré rysy na snímku.

Barevný snímek ukazuje různé typy záření představující pozůstatky ne jedné, ale alespoň dvou explodovaných hvězd. Tento zbytek supernovy je známý jako 30 Doradus B (zkráceně 30 Dor B) a je součástí větší oblasti vesmíru, kde se hvězdy nepřetržitě formovaly posledních 8 až 10 milionů let. Je to složitá krajina tmavých mračen plynu, mladých hvězd, vysokoenergetických výbojů a přehřátého plynu, která se nachází 160 000 světelných let od Země ve Velkém Magellanově mračnu, malé satelitní galaxii Mléčné dráhy.

Nový snímek 30 Dor B byl vytvořen kombinací dat z rentgenové observatoře Chandra (fialová barva), optických dat ze 4metrového dalekohledu Blanco v Chile (oranžová a azurová) a infračervených dat ze Spitzerova vesmírného dalekohledu (červená). Optická data z Hubbleova vesmírného teleskopu byla také přidána v černé a bílé barvě, aby se zvýraznily ostré rysy snímku.

Tým astronomů vedený Wei-An Chenem z Národní tchajwanské univerzity v Taipei na Tchaj-wanu použil k analýze regionu přes dva miliony sekund pozorovacího času družice Chandra, která sledovala mlhovinu 30 Dor B a její okolí. Našli slabou slupku rentgenového záření, která se rozprostírá v průměru asi 130 světelných let. (Pro srovnání, nejbližší hvězda ke Slunci Proxima Centauri je asi 4 světelné roky daleko).

Když to vědci dali dohromady společně s daty z HST a dalších dalekohledů, zjistili, že žádná exploze supernovy nemůže vysvětlit to, co je vidět. Jak pulsar, tak jasné rentgenové paprsky pozorované v centru 30 Dor B pravděpodobně pocházejí z exploze supernovy po kolapsu hmotné hvězdy asi před 5 000 lety. Větší, slabá obálka rentgenového záření je však příliš velká na to, aby byla výsledkem stejné supernovy. Místo toho se tým domnívá, že v 30 Dor B došlo k nejméně dvěma výbuchům supernov, přičemž rentgenový plášť byl vytvořen jinou supernovou před více než 5 000 lety. Je také docela možné, že se toho v minulosti stalo ještě víc.

Tento výsledek může astronomům pomoci dozvědět se více o životě hmotných hvězd a účincích jejich výbuchů supernov.

Zdroj: https://scitechdaily.com/breaking-the-cosmic-code-nasa-telescopes-start-the-year-with-a-double-bang/ a https://www.sci.news/astronomy/30-doradus-b-two-supernova-explosions-12587.html