22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Hvězdná erupce deset miliardkrát silnější než sluneční

Hvězdná erupce deset miliardkrát silnější než sluneční

Pomocí havajského radioteleskopu James Clerk Maxwell Telescope (JCMT) o průměru 15 m, který je schopen přijímat submilimetrové záření, astronomové zaregistrovali hvězdnou erupci 10 miliardkrát silnější než pozorované sluneční erupce. Jedná se o historický objev, který by mohl pomoci zodpovědět desítky let staré otázky týkající se původu Slunce a planet, dávající možnost nahlédnout do procesu vzniku nebeských těles.

Objev erupce této mohutnosti se mohl podařit pouze na Havaji,“ říká Steve Mairs, astronom a hlavní vědecký pracovník týmu, který objevil tento hvězdný úkaz. „Prostřednictvím teleskopu JCMT jsme studovali zrod blízké hvězdy jako příležitost k pochopení vzniku a vývoje naší Sluneční soustavy. Pozorování erupcí u nejmladších hvězd je nová oblast výzkumu a poskytuje příležitost k nahlédnutí do fyzikálních podmínek v těchto soustavách. Toto je jedna z možností, jak postupovat směrem k získání odpovědi na přetrvávající otázky týkající se prostoru, který nás obklopuje.“

Vědecký tým JCMT Transient Survey zaznamenal erupci u hvězdy vzdálené 1 500 světelných let pomocí teleskopu s nejmodernější vysokofrekvenční rádiovou technologií a pomocí důmyslné techniky analýzy získaného zobrazení. Astronom Steve Mairs identifikoval původní data, která byla získána velmi podchlazenou kamerou SCUBA-2 umístěnou na dalekohledu (viz obrázek vpravo), která byla udržována v provozu při teplotě -273,06 °C.

Erupce mohla být pravděpodobně způsobena poruchou v silném magnetickém poli v důsledku trychtýřovitě padajícího materiál na mladou zvětšující se hvězdu, která získává hmotu ze svého okolí. Tato událost nastala v jednom z nejbližších regionů rodících se nových hvězd – v Mlhovině v Orionu (Orion Nebula). Událost trvala pouze několik hodin.

Teleskop JCMT se nachází poblíž vrcholu sopky Mauna Kea a je největším a jediným zařízením na severní polokouli umožňující takovýto typ objevu. Pozorování hvězdných erupcí bylo uskutečněno jako součást sledovacího programu astronomů celého světa, kteří využívají JCMT k pozorování téměř 1 000 blízkých hvězd nacházejících se v nejranější etapě svého vývoje.

Zdroj: https://phys.org/news/2019-02-james-clerk-maxwell-telescope-flare.html a http://spaceref.com/astronomy/a-stellar-flare-10-billion-times-more-powerful-than-those-on-the-sun.html