13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Huygens slaví 10 let přistání na Titanu

Huygens slaví 10 let přistání na Titanu

14.01.2015

Dnes je to přesně 10 let, kdy sonda Huygens vstoupila do dějin a to tím, že přistála na největším Saturnově měsíci Titan. Jednalo se o první úspěšné přistání ve vnější sluneční soustavě. Toto přistání proběhlo přesně v 13:34 SEČ (12:34 GMT) dne 14. ledna 2005.

Sonda byla součástí mise Cassini, která byla vypuštěna v roce 1997 a má za úkol zkoumat planetu Saturn, prstence a také jeho měsíce. Sonda Huygens je pojmenována na počest nizozemského astronoma, fyzika a matematika Christiaana Huygense (1629 – 1695), který v roce 1655 objevil měsíc Titan a také popsal skutečný tvar Saturnových prstenců.

Po sedmileté cestě vesmírem se evropský výzkumný modul Huygens dostal ke svému cíli - k planetě Saturn, respektive k jejímu měsíci Titanu. K oddělení modulu Huygens došlo dne 25. 12. 2004, následný let již samotné sondy Huygens trval 21dní.  Na povrchu Titanu přistál 14. 1. 2005, jeho sestup atmosférou na padácích trval 2 hodiny 28 minut, aby bezpečně přistál na zmrzlém povrchu měsíce. Po přistání přenášel Huygens informace na Zemi prostřednictvím sondy Cassini dalších 72 minut než se mu vybily baterky. Data, které sonda pořídila, jsou velmi unikátní a používají se k výzkumu i dnes. Mise Huygens je považována za mimořádný technický a vědecký úspěch.

Zdroj: ESA/NASA/JPL/University of Arizona