13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Hubbleův teleskop potvrzuje nový temný vír na Neptunu

Hubbleův teleskop potvrzuje nový temný vír na Neptunu

01.07.2016

Nový obrázek získaný 16. května 2016 Hubbleovým vesmírným teleskopem potvrdil přítomnost temné skvrny v atmosféře Neptunu. Ačkoliv přítomnost víru byla zaznamenána již dříve, během průletu sondy Voyager v roce 1989 a také Hubbleovým vesmírným teleskopem v roce 1994, ve 21. století je tomu na Neptunu poprvé.

Objev byl oznámen 17. května 2016 Centrálním úřadem pro astronomické telegramy (CBAT) elektronickým telegramem z Kalifornské university v Berkeley astronomem Mikem Wongem, který vedl tým a analyzoval data z Hubbleova teleskopu.

Neptunovy tmavé víry jsou oblasti vyššího tlaku a obvykle jsou doprovázeny jasnými bílými mraky, které jsou nyní také viditelné. Světlé mraky se tvoří, když je proud okolního vzduchu narušen a odkloněn směrem nahoru pod tmavou skvrnu. Je pravděpodobné, že je způsobují plyny metanu zmrazených do ledových krystalů.

V červenci 2015 byly světlé mraky opět viděny na Neptunu několika pozorovateli, od amatérů až po astronomy z Keckova dalekohledu na Havaji. Astronomové měli podezření, že tyto světlé mraky jsou předzvěstí tmavé skvrny. Neptunovy tmavé víry jsou totiž obvykle vidět pouze v modré vlnové délce, a to pouze Hubbleovým teleskopem, který má vysoké rozlišení potřebné pro vzdálené objekty jako je Neptun.

Již v září 2015 odhalil Hubbleův teleskop v rámci projektu OPAL – Outer Planet Atmospheres Legacy (projekt zaznamenávající každoročně globální mapy vnějších planet) – temnou skvrnu v blízkosti světlých mraků, které byly sledovány již dříve. Díky novým datům mohl tým vytvořit mapu vyšší kvality víru a jeho okolí.

Tmavé skvrny na Neptunu vykazují překvapující různorodost v průběhu let, pokud jde o velikost, tvar a stabilitu. Oproti podobným anticyklónám viditelných na Jupiteru vydrží na planetě mnohem kratší dobu.

Astronomové doufají, že lépe pochopí, jak tmavé víry vznikají, co řídí, ovládá jejich drift a jejich oscilace, kmitání, jak interagují s okolím a jak se nakonec rozptýlí, říká Joshua Tollefson, který byl organizací NASA nedávno oceněn právě za zkoumání Neptunovy atmosféry.

Měření vývoje nové tmavé skvrny může rozšířit znalost jak o samotných tmavých vírech, tak i strukturu a dynamiku okolní atmosféry.

Zdroj: http://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/hubble-imagery-confirms-new-dark-spot-on-neptune