22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Fotoperlička: galaxie M 31

Fotoperlička: galaxie M 31

21.08.2009

Jedním z nejkrásnějších objektů na obloze, který můžeme jako obyvatelé severní polokoule pozorovat, je bezesporu Mlhovina v Andromedě. Tento sousední hvězdný ostrov se stovkami miliard stálic se nachází ve vzdálenosti přes 2 miliony světelných let od nás, a na obloze se promítá do souhvězdí Andromedy (And). Jedná se o spirální galaxii, která je velmi podobná té naší.

Nadcházející podzim je nejlepším obdobím pro její pozorování. Za dobrých atmosférických podmínek, nerušených parazitním světlem špatně konstruovaných lamp pouličního osvětlení, je mlhovina pozorovatelná pouhým okem jako mlhavý obláček, a jedná se tedy o jeden z nejvzdálenějších objektů, který takto můžeme vidět. Krása spirálních ramen však vynikne teprve za pomoci triedru či malého dalekohledu s širokým zorným polem. (více)

Následující snímek galaxie, která je také známa pod katalogovým označením M 31, byl pořízen 20. srpna 2009 v 1:51 SEČ, v době, kdy se objekt nacházel plných 80° nad obzorem, tedy téměř v nadhlavníku. Ke snímání byl použit malý fotografický teleobjektiv MTO 8/500 mm a CCD kamera Apogee AP7p. Fotografie byla pořízena v obci Mikulůvka. Celková expozice tohoto záběru trvala 300 s, jedná se o záběr ve fotometrickém filtru R, vymezujícím červenou oblast spektra.

Kromě M31, která zabírá prakticky celé zorné pole záběru (asi 80'x80'), jsou v zorném poli ještě další dvě nápadné galaxie, a to M32 – dole ve středu a M110 vpravo u okraje snímku. Povšimněte si také tmavých struktur vpravo od středu M31, jedná se o prachoplynná mračna v rovině galaxie.