25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » EUCLID – družice pro průzkum skryté hmoty a energie

EUCLID – družice pro průzkum skryté hmoty a energie

30.01.2013

NASA se oficiálně připojila k realizaci mise EUCLID, což je projekt Evropské kosmické agentury ESA. Realizace projektu předpokládá návrh, vývoj a vypuštění kosmického dalekohledu za účelem výzkumu záhadné povahy skryté hmoty a skryté energie.

Vypuštění kosmického dalekohledu je naplánováno na rok 2020. Družice Euclid bude vybavena dalekohledem o průměru 1,2 m a dvěma vědeckými přístroji. Bude mít za úkol mapovat tvar, jasnost a prostorové rozložení dvou miliard galaxií pokrývající více než jednu třetinu celé oblohy, a tak se „ohlédnout“ zpět v čase přes tři čtvrtiny historie existence vesmíru.

Vědci doufají, že tak vyřeší klíčový problém našeho chápání vývoje a osudu rozpínajícího se vesmíru. Předpokládají, že porozumí úloze, kterou hrají skrytá (temná) hmota a skrytá (temná) energie.

Skrytá hmota je neviditelná, avšak její gravitace se podílí na zpomalování rychlosti rozpínání vesmíru. Naopak skrytá energie, jak se zdá, hraje důležitou roli při celkovém zrychlování expanze vesmíru, jak to dnes můžeme pozorovat.

Společně tyto dvě složky představují více než 95 % hmoty a energie vesmíru, zatímco normální hmota a energie tvoří jen zbývající malou část vesmíru. Jaká je povaha převažujících komponent vesmíru, to je zatím stále záhadou.

NASA nedávno podepsala dohodu o spolupráci s ESA o zapojení do mise Euclid. Americká organizace pro letectví a vesmír dodá zařízení s dvaceti detektory blízkého infračerveného záření, které bude fungovat společně s kamerou pro oblast viditelného světla. Výrobu přístrojů, dalekohledu a družice včetně jejího řízení zajistí ESA.

NASA rovněž nominovala 40 amerických vědců, kteří se stali členy týmu pro návrh družice Euclid, který bude připravovat přístroje a provádět analýzy získaných dat, která budou na Zemi přicházet v průběhu mise. Součástí vědeckého týmu bude rovněž 1000 odborníků ze stovky vědeckých institucí v evropských státech.

Evropská mise Euclid je navrhována za účelem řešení základních otázek moderní kosmologie. Velmi vítáme příspěvek NASA do tohoto významného úsilí. Spolupráce mezi těmito dvěma kosmickými agenturami je dlouhodobá a velmi významná,“ říká Alvaro Giménez Cañete, ředitel vědeckého a kosmického výzkumu v ESA.

NASA je velmi hrdá na to, že může přispět v rámci připravované mise ESA k vyřešení snad největší vědecké záhady současnosti,“ říká John Grunsfeld, NASA.

Mise Euclid je optimalizovaná k získání odpovědi na jednu z nejzávažnějších otázek moderní kosmologie: proč se expanze vesmíru tak intenzivně zrychluje? Proč se rychlost rozpínání pomalu nezmenšuje v důsledku gravitační přitažlivosti veškeré hmoty ve vesmíru přítomné?

Zrychlující se expanze vesmíru byla objevena v roce 1998 mezinárodním týmem astronomů na základě pozorování vzdálených supernov. Dodnes není známo, proč ke zrychlování rozpínání vesmíru dochází.

Termín „skrytá energie“ (někdy se též používá vyjádření temná energie) je často používán k označení záhadné síly ovlivňující rozpínání vesmíru. Na základě studia tohoto působení na galaxie a kupy galaxií napříč vesmírem astronomové doufají, že jim družice Euclid pomůže lépe porozumět tomu, jaká je skutečná povaha a účinek této energie.

Zdroj: http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Science/NASA_joins_ESA_s_dark_Universe_mission a http://www.nasa.gov/mission_pages/euclid/news/euclid20130124.html