22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » ESA připravuje nové projekty

ESA připravuje nové projekty

23.02.2010

Temná energie, obyvatelné planety v okolí cizích hvězd a doposud záhadné vlastnosti našeho Slunce – to jsou hlavní problémy, na jejichž výzkum se zaměří další navrhované mise, připravované Evropskou kosmickou agenturou ESA. K realizaci po roce 2017 budou následně vybrány dva projekty.

Výbor pro vědecký program ESA (Science Programme Committee, SPC) odsouhlasil 18. února 2010 tři projekty, které postoupily do závěrečné fáze přípravy. Je to další krok nutný před konečným rozhodnutím, které dva projekty budou doporučeny k realizaci. Tři návrhy vybrané k dalšímu rozpracování jsou Euclid, PLATO a Solar Orbiter.

Družice Euclid se zaměří na klíčové otázky týkající se elementární fyziky a kosmologie, zejména původu záhadné temné energie a temné hmoty. Astronomové jsou nyní přesvědčeni, že tyto substance převládají nad obyčejnou hmotou. Astronomická observatoř Euclid bude mapovat rozložení galaxií za účelem odhalení základů „temné“ architektury vesmíru.

Projekt PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) bude zaměřen na jednu z nejaktuálnějších a dlouhodobých otázek astronomie, totiž na četnost výskytu planet v okolí hvězd. Výzkum bude zahrnovat pátrání po terestrických planetách v oblastech tzv. obyvatelné zóny kolem hvězd – bude tedy hledat „dvojníky“ Země. Kromě toho bude družice PLATO studovat nitra hvězd na základě detekce povrchových vln.

Navrhovaný projekt Solar Orbiter k výzkumu SlunceSluneční observatoř Solar Orbiter bude pořizovat velmi detailní snímky Slunce, jak jen to bude možné, a to během přiblížení na vzdálenost 62 poloměrů Slunce (tj. přibližně 45 miliónů km). Na Zemi bude předávat snímky a další informace rovněž z polárních oblastí Slunce a odvrácené strany, která nebude v daném okamžiku pozorovatelná ze Země.

Tyto tři mise byly vybrány z 52 návrhů, které byly podány v roce 2007. Z nich bylo v roce 2008 vybráno šest návrhů, nyní byl jejich počet snížen na tři projekty, doporučené k detailnímu rozpracování. „Jednalo se o velmi obtížný výběr. Všechny návrhy projektů obsahují velmi pádné vědecké zdůvodnění,“ říká Lennart Nordh, člen Švédského národního kosmického výboru a předseda  SPC.

Bude nesnadné rozhodnout o dalším osudu projektů. Pouze dva z výše popsaných návrhů mohou být vybrány k realizaci. Stane se tak v polovině roku 2011.

Zdroj: http://www.esa.int/esaCP/SEMSHM7CS5G_index_0.html