16.09.2019
Astronomický kroužek 2019/2020

Ve středu 18. 9. 2019 v 15.30 hodin se uskuteční na hvězdárně zahajovací schůzka astronomického kroužku pro všechny (téměř) příznivce denní a noční oblohy.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Brazilci objevili novou jasnou kometu

Brazilci objevili novou jasnou kometu

01.04.2014

Ve čtvrtek 13. března 2014 objevili brazilští astronomové v čele s Cristovaem  Jacquesem  novou jasnou kometu. Ta dostala název C/2014 E2 (Jacques). Byla nalezena na CCD snímcích pořízených pomocí 45 cm dalekohledu, který je umístěn na observatoři SONEAR (Southern Observatory for Near Earth Asteroids Research) poblíž města Oliveira v Brazílii.

Krátce po objevu byla získána také první vizuální pozorování komety, která provedli Michael Mattiazzo a Paul Camilleri. Jejich odhady jasnosti jsou 10,7 a 10,6 mag. Je tedy možné, že kometa bude zjasňovat rychleji, než byla původní předpověď. Další vizuální pozorování provedl také Dr. Salvador Aguirre, který určil jasnost komety na 11 mag.

Série tří objevových snímků, na kterých byla nalezena kometa C/2014 E2 (Jacques).

Podle prvotních efemerid měla být kometa viditelná až do průletu periheliem pouze z jižní polokoule.  Podle nových výpočtů od S. Yoshidy by však kometa C/2014 E2 (Jacques) mohla být pozorovatelná i od nás již na konci dubna a během května na večerní obloze, ovšem jen nízko nad obzorem. Poté se přiblíží ke Slunci a nebude tudíž pro nás viditelná. Objevit by se měla až ke konci července na ranní obloze v souhvězdí Býka a později Vozky.

Přehledová vyhledávací mapka pro kometu C/2014 E2 (Jacques). Zdroj: www.aerith.net. Světelná křivka komety C/2014 E2 (Jacques) prokalkulovaná v programu Comet for Windows. Zdroj: www.aerith.net.

Jaká bude maximální jasnost komety nelze zatím přesně určit. Pouhým okem však s velkou pravděpodobností vidět nebude. Stránky MPC uvádějí maximum jasnosti kolem 10 magnitudy, Yoshidova předpověď je o něco optimističtější, uvádí až 7 mag v maximu.

Podle nových dat nastane tedy průchod periheliem 2. července 2014, kdy bude kometa ve vzdálenosti 0,66 AU od Slunce. Nejblíže k Zemi bude až 29. srpna, a to ve vzdálenosti 0,56 AU. V tu dobu bude kometa zároveň ve velmi vysoké deklinaci (přes +60°) a pro severní polokouli nastanou ideální podmínky pro její pozorování, které by měly vydržet do října. Poté začne kometa velmi rychle slábnout vlivem vzdalování se od Slunce i od Země.

Můžeme tedy jen doufat, že kometa bude dost velká a přežije průlet periheliem a že se na obloze v průběhu července vynoří jako objekt dostatečně jasný alespoň pro pozorování binokuláry.

Fotka komety C/2014 E2 (Jacques) od Damiana Peache.

Zdroj: