27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Táborníci poznávají vesmír i přírodu

Táborníci poznávají vesmír i přírodu

Příměstský astronomický tábor není jenom o Slunci a planetách.

Po stručném výkladu o počasí a jeho měření vzali do rukou meteorologické přístroje a na zahradě jimi měřili teplotu, vlhkost, tlak i sílu a směr větru. Zjištěné hodnoty vzápětí pečlivě zapisovali. O chvíli později už lovili síťkou v jezírku drobné vodní rostliny a živočichy, aby měli materiál pro pozorování pod mikroskopem. A to je dnes čekaly ještě pokusy se světlem a zábavné astronomické hry a kvízy, aby si zopakovali dříve získané znalosti...

Čtrnáct dětí dochází tento týden do naší hvězdárny na příměstský astronomický tábor. „Líbilo se mi sbírání rostlin a jejich dělení podle barev a odstínů, koukání do mikroskopu a hvězdářského dalekohledu,“ líčí své zážitky sedmiletá Ema Kulišťáková ze Zubří.

O tři roky starší František Šobora si astronomický tábor vysloveně přál. „Zajímám se o hvězdy. Když jsem se při návštěvě hvězdárny dověděl, že pořádá příměstský tábor, požádal jsem rodiče, aby mě přihlásili,“ vypráví chlapec z Jablonce nad Nisou, který tráví část prázdnin u babičky na Valašsku. Ve hvězdárně si užívá hlavně pohodu, rozmanité pokusy, odpalování plastových raket poháněných vzduchem i zahradu, na které si může hrát. „Našel jsem si tady kamaráda Ondru. Vyměnili jsme si telefonní čísla a budeme si psát,“ těší se František.

Probíhající příměstský tábor je první ze dvou plánovaných srpnových turnusů. Oba si budou podobné v tom, že navzdory názvu se nezaměří jen na planety, hvězdy a vesmír obecně. „Chceme, aby děti poznaly nejen denní a noční oblohu, ale i to, co se děje v přírodě. Přiblížíme jim to prostřednictvím her a jednoduchých pokusů, které si mohou zopakovat i doma,“ vysvětluje táborový vedoucí a odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus.