27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Padající hvězdy uvidí lidé ze spacáku

Padající hvězdy uvidí lidé ze spacáku

Rozložte své spacáky a karimatky na louce uprostřed našeho areálu a nechejte se unášet tajemnou krásou padajících hvězd!

S touto nabídkou přichází naše hvězdárna, která ve čtvrtek 12. srpna od 21:30 hodin zve veřejnost na pozorování meteorického roje Perseid, nazývaného též Slzy svatého Vavřince.

Komentovanému pozorování bude předcházet stručný výklad o původu Perseid a meteorů obecně. Zároveň si řekneme, jaká souhvězdí lze nyní spatřit na obloze. Chybět nebude ani tradiční čajové pohoštění,“ popisuje program jedné z hlavních akcí roku ředitel hvězdárny Libor Lenža. Zatímco Perseidy budou viditelné pouhým okem, k pozorování dalších vesmírných objektů návštěvníci budou moci využít dalekohled v hlavní kopuli.

Meteorický roj Perseid zůstane aktivní poměrně dlouho – od 17. července do 24. srpna. „Dvanáctého srpna večer ale dosáhne svého vrcholu. Pozorování navíc nebude svým svitem rušit Měsíc, který dosáhne první čtvrti o tři dny později,“ vysvětluje volbu termínu Lenža.

Lidé se často ptají, odkud Perseidy vlastně pocházejí. „Název jim dalo souhvězdí Persea, z něhož zdánlivě vylétávají. Ve skutečnosti jsou to zbytky jádra komety Swift-Tuttle, objevené v roce 1862. Naposledy se přiblížila ke Slunci v roce 1992, její další průlet astronomové spočítali na rok 2126,“ připomíná ředitel hvězdárny.