13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Nad hvězdárnou létaly rakety z plastu a lepenky

Nad hvězdárnou létaly rakety z plastu a lepenky

Pět „kosmických“ raket poslední červnovou sobotu vzlétlo k nebi ze zahrady naší hvězdárny. Z přinesených plastových lahví a lepenky je vyrobili rodiče se svými dětmi, které sem přilákal pořad nazvaný Cesta ke hvězdám nebo alespoň na oběžnou dráhu. Dříve než se pustili do práce, poslechli si vyprávění o historii kosmických letů, o stavbě a pohonu raket a také o zvířecích i lidských průkopnících dobývaní vesmíru.

Vrcholem programu bylo vypouštění raket ze speciální rampy. „Přidáním vody do trupu a natlakováním vzduchu z ruční pumpy jsme raketu připravili ke vzletu. Potom už stačilo uvolnit závlačku, s jejíž pomocí lze dálkově řídit okamžik startu,“ objasnil průběh pokusu autor pořadu a pracovník hvězdárny Tomáš Pečiva.

Vodní rakety létaly i několik desítek metrů vysoko a navzdory tvrdému přistání byly většinou schopny opakovaných startů. Některé měly na palubě i posádku, například mravence nebo prázdnou hlemýždí ulitu. „Pokus dopadl dobře. Raketa úspěšně odstartovala a letěla vysoko, jen mravenčímu kosmonautovi se zatím moc nedaří,“ informoval Pavel Janík z Rožnova pod Radhoštěm, jenž raketu postavil se svými dětmi Pavlínou a Cyrilem. Vypouštění raket bylo nejpoutavějším zážitkem také pro Sofii Bradáčovou. „Bylo to zábavné. Líbilo se mi, jak vysoko létají,“ usmívala se šestiletá dívka z Valašského Meziříčí.

Zvuková reportáž z akce.

PředchozíZpět
Cesta ke hvezdam 2020

Příprava na start vodní rakety.

«« Předchozí16