27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Hvězdy padaly, lidé je nadšeně sledovali

Hvězdy padaly, lidé je nadšeně sledovali

Noční pozorování meteorického roje Perseid provázely výborné podmínky a báječná atmosféra.

Na louce u naší hvězdárny to chvílemi zahučelo nelíčeným úžasem. „Tamhle přeletěla. Byla tak rychlá, že jsem ji skoro neviděl,“ hlásil jeden z návštěvníků usazených na dekách, karimatkách nebo zabalených do spacáku. Čtvrteční Noc padajících hvězd viditelných pouhým okem sem přilákala na 130 lidí.

Předpověď meteorologů se naštěstí nenaplnila a dychtivě očekávaná astronomická událost se odehrála za jasného počasí. Meteorický roj Perseid, nazývaný též Slzy svatého Vavřince, se právě blížil svému maximu. Než ho dosáhl, poslechli si příchozí poutavý výklad na téma večera. Potom dataprojektor zhasl, promítací plátno potemnělo a před návštěvníky se otevřela obloha posetá hvězdami. Mezi nimi občas prosvištěl meteor, který vzápětí zmizel za obzorem.

„Bylo to něco krásného a úžasného, vrchol večera. Teď můžu jít s klidem spát,“ usmívá se Vladimír Kuchař z Valašského Meziříčí, jenž sledoval Perseidy poprvé v životě. Nadšený byl i jeho třináctiletý syn Vladimír, a nejen kvůli padajícím hvězdám. „Jsem rád, že jsem se po roce mohl znovu podívat do hvězdárny,“ říká chlapec.

Meteory, jež zahlédli, Diana Eve Ferdjounoi s devítiletým synem Danem Kristem vzorně počítali. „Viděli jsem jich sedm. Bylo to příjemné zpestření léta,“ líčí žena z Vidče, kterou vedle romantického pozorování hvězd na louce zaujal rovněž pohled na další vesmírná tělesa prostřednictvím dalekohledu v hlavní kopuli.

Jana Hurtová z Růžďky a Kateřina Gorná z Jasenice u Valašského Meziříčí přišly do hvězdárny z odpolední směny. „Přivedla nás sem zvědavost. Po práci jsme se podívaly na nebe plné hvězd a shodly se, že by to mohlo být pěkné. A nemýlily jsme se, viděla jsem jich nejméně patnáct,“ pochvaluje si Hurtová.

Podmínky pro pozorování byly nejlepší za poslední léta. „Měsíc brzy zapadl a přesto, že jsme na okraji města, obloha byla na naše poměry velmi dobrá,“ připomíná ředitel hvězdárny Libor Lenža, jehož mile překvapil také velký počet návštěvníků.

Zvuková reportáž z akce