27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Hvězdárna rozšíří svůj geopark

Hvězdárna rozšíří svůj geopark

Geologickou expozici v areálu valašskomeziříčské hvězdárny obohatí nové exponáty.

Zatím ji tvoří pouze ukázky hornin Vnějších Západních Karpat. Brzy se venkovní expozice rozšíří o další oblast. „Návštěvníkům představíme převážně metamorfované horniny takzvaného jesenického krystalinika. Pocházet budou z Jeseníků, zejména z Bruntálska, kde je množství geologicky zajímavých útvarů,“ prozrazuje ředitel hvězdárny Libor Lenža.

S rozmístěním jesenických hornin budou souviset i drobné stavební úpravy. „Okolo nových přírůstků vybudujeme chodníky, které expozici propojí s jinými pěšími komunikacemi v areálu hvězdárny,“ upřesňuje Lenža.

Projekt v hodnotě bezmála 1 milion korun bude probíhat od letošního června do února příštího roku. „Bude technicky i administrativně velmi náročný,“ předesílá ředitel. „Vhodné horniny musíme v lomech a přírodních lokalitách vytipovat, v některých případech až poté, co získáme povolení ke vstupu. Získané exponáty bude nutné přepravit k nám a menší vzorky i do geologické expozice ve slovenské partnerské hvězdárně v Kysuckém Novém Mestě. V naší hvězdárně bude navíc zapotřebí bezpečně překlenout část vnitřních inženýrských sítí.“

Projekt Venkovní geologická expozice – jesenické krystalinikum je financován z Fondu malých projektů přeshraniční spolupráce SR-ČR.