25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Co se podařilo » Valašské pohledy do nebe v Rožnově pod Radhoštěm

Valašské pohledy do nebe v Rožnově pod Radhoštěm

Dne 19.6. 2010 se ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm uskutečnila akce s názvem 'Valašské pohledy do nebe'. Byla zaměřena na pozorování zajímavých objektů noční oblohy a uskutečnila se jako doprovodná část programu 'Svatojánský večer' v amfiteátru na stráni ve Valašské dědině.

Pořadatelem akce byla Valašská astronomická společnost ve spolupráci s Hvězdárnou Valašské Meziříčí, p. o.  a Valašským muzeem v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm.

Návštěvníci 'Svatojánského večera' se při příchodu do areálu muzea mohli podívat na večerní a noční oblohu hned několika přenosnými dalekohledy. K dispozici byly přístroje o průměru objektivu 76 mm až 150 mm, které dokázaly pokrýt širokou paletu zvětšení i velikostí zorného pole, což například při pohledu na Měsíc návštěvníci velmi ocenili.

Kromě Měsíce jsme na večerní obloze pozorovali planety Venuši a Saturn. Ke spatření byly také dvojhvězdy a nejjasnější objekty vzdáleného vesmíru. Více nám však nedovolily blízké lampy pouličního osvětlení. Pozorování bylo doplněno výkladem o pozorovaných objektech či použité technice. Hovořilo se hned několika jazyky, neboť zahraniční turisté jsou častými návštěvníky muzea.

Návštěvníci si také mohli zakoupit malé suvenýry (pohlednice, 3D pohlednice, mapky a další publikace) ze sortimentu Hvězdárny Valašské Meziříčí a mnozí této příležitosti využili.

Během večera se u našeho stanoviště vystřídalo na dvě stovky návštěvníků. Vzhledem k úspěchu této akce se již uvažuje o jejím zopakování, případně uspořádání na jiných místech i s jinými partnery.

Snímky pořízené při akci naleznete v naší fotogalerii.