Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní » Tiskové zprávy ESO » Materiály z produkce Planetária a návštěvnického centra ESO Supernova volně ke stažení

14.01.2019

První open-source planetárium na světě zpřístupnilo archiv bezplatně použitelných materiálů pro popularizátory astronomie

Planetárium a návštěvnické centrum ESO Supernova od svého otevření v dubnu 2018 přiblížilo krásy vesmíru více jak 55 tisícům návštěvníků a upoutalo pozornost publika z celého světa. Nyní ESO Supernova zdarma zpřístupňuje rozsáhlý on-line archiv snímků s vysokým rozlišením, videí, vzdělávacích materiálů, podkladů pro projekce v planetáriích, ale také digitální verzi své unikátní astronomické výstavy.

ESO Supernova (ESO Supernova Planetarium and Visitor Centre) je prvním planetáriem, které využívá volně přístupné open-source materiály. Jeho cílem je mimo jiné připravovat a sdílet vizuální podklady, texty a další materiály jak s širokou veřejností, tak s popularizátory vědy a astronomie z celého světa. Nyní, když je ESO Supernova otevřena pro veřejnost (eso1813), dává celou svoji obsáhlou expozici – řadu působivých pořadů pro planetária a velké množství dalších populárních materiálů s vysokým rozlišením – k dispozici on-line k dalšímu použití s licencí Creative Commons 4.0. Skutečnou lahůdkou tohoto souboru je napevno instalovaná výstava Živoucí vesmír (The Living Universe), která se zabývá vesmírem v tom nejširším slova smyslu. Přibližuje návštěvníkům astronomická témata tím, že se zaměřuje na spojení člověka s vesmírem a na přístroje, kterými lidstvo vesmír zkoumá (s důrazem na zařízení provozovaná ESO). Texty a snímky z jednotlivých panelů, nástěnné i podlahové obrazy nebo programy pro dotykové displeje tvořící expozici na ploše 2200 m2, to vše je nyní zdarma k dispozici každému.

Výstavní panely navržené studiem design und mehr si můžete prohlédnout buď v podobě webových stránek, jako dokumenty pdf nebo dokonce jako originální soubory pro program InDesign, které umožňují adaptovat jednotlivé segmenty expozice k libovolnému účelu. Na různé astronomické otázky najdete v textech tři úrovně odpovědí: krátké informativní, hlubší vzdělávací a zjednodušené (určené pro děti). Každý panel obsahuje působivé snímky s vysokým rozlišením a snadno pochopitelnou informující grafiku.

Kromě výstavních panelů obsahuje nově zpřístupněný archiv také více než 100 aplikací (kiosk applications), které nabízejí interaktivní i klasický obsah vztahující se k různým astronomickým tématům. Stejně jako panely jsou i tyto aplikace dvojjazyčné a budou průběžně aktualizovány (bude doplňován a upravován jejich obsah tak, aby  reflektovaly aktuální výsledky astronomického výzkumu). Aplikace pracují na jakémkoliv počítači s připojením k internetu v prohlížeči Chrome v režimu celé obrazovky, jsou optimalizovány pro poměr stran 16:9 (rozlišení například 1920x1080 pixelů) [1].

Jak zájemci o astronomii, tak  profesionálové pracující v popularizačních centrech mohou rovněž prohlížet rozsáhlou databázi kvalitních astronomických snímků i videí s vysokým rozlišením, které byly připraveny pro planetárium ESO Supernova. Archiv obsahuje snímky pořízené dalekohledy z celého světa, vzdělávací videa, srozumitelné grafické podklady k vysvětlení různých astronomických jevů, umělecké vizualizace vzdálených objektů a působivé širokoúhlé záběry noční oblohy.

Tento archiv doplňuje existující databázi snímků a videí na hlavní webové stránce ESO. Mezi videi v archivu ESO lze nalézt také speciální záběry se zorným polem 360°x180°, které mohou být využity s brýlemi pro virtuální realitu (například Zeiss VR One, Oculus Rift, HTC Vive, Google Cardboard). Třetí archiv videí a snímků je k dispozici na webových stránkách ESA/Hubble, které rovněž provozuje ESO. Veškeré materiály je možné dále použít s licencemi Creative Commons 4.0.

Kromě vizuálních materiálů ESO rovněž zpřístupňuje hudební archiv obsahující téměř 500 volně použitelných skladeb, jejichž autory jsou hudební ambasadoři ESO (ESO Music Ambassadors), například Jennifer Galatis, Johan B. Monell, tonelabs, John Dyson, STAN DART a Steve Buick.

ESO již v minulosti zveřejnila vizuálně působivé podklady pro planetária a nyní doplňuje nové on-line dostupné materiály. Jsou mezi nimi i dva kompletní filmy Europe to the Stars (Evropa ke hvězdám) a The Sun, Our Living Star (Slunce, naše živoucí hvězda). V přípravě a zpřístupňování materiálů pro popularizaci astronomie bude ESO pokračovat i nadále.

Přehled obsahu

147 výstavních panelů (jako soubory PDF a InDesign)

147 výstavních panelů v html

104 aplikací (kiosk Apps, fungujících na počítačích s připojením k internetu v prohlížeči Chrome)

18 500 snímků s vysokým rozlišením s licencí CC (v rozlišení až 50,000 bodů)

5000 Videí a animací (vše s licencí CC v rozlišení až UHD)

10 videí pro virtuální realitu

460 skladeb v hudebním archivu

13 3D modelů

11 zdrojových kódů pro interaktivní aplikace vyvinuté HITS

26 různých záběrů webových kamer včetně fish-eye pohledů na Observatoř Paranal a radioteleskop ALMA pro použití v planetáriích

[1] Aplikace jsou zveřejněny ‚jak jsou‘ a ESO k nim nemůže poskytnout žádnou technickou podporu. Při prvním spuštění aplikace může trvat několik minut, než se stáhnou potřebné obrázky a videa, které se ukládají do paměti cache. Používejte poslední verzi prohlížeče Chrome v módu Kiosk (Kiosk mode: google-chrome --no-first-run --touch-events=enabled --disable-infobars --disable-session-crashed-bubble --disable-tab-switcher --disable-translate --kiosk URL).

Nepoužívejte Incognito mode. Umožněte aplikaci přístup k požadovanému místu na disku. Aplikace jsou dispozici v Angličtině a Němčině.

Planetárium a návštěvnické centrum ESO Supernova

Planetárium a návštěvnické centrum ESO Supernova (ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre) je špičkové vzdělávací zařízení popularizující astronomický výzkum. Nachází se v ředitelství ESO v Garchingu u Mnichova. Součástí centra je největší nakloněné planetárium v Německu a interaktivní výstava přibližující fascinující svět astronomie a Evropskou jižní observatoř, která by měla inspirovat budoucí generace k dalšímu poznávání vesmíru kolem nás. Veškeré materiály jsou k dispozici v angličtině a němčině . Vzdělávací programy jsou zdarma. Další podrobnosti najdete na stránkách supernova.eso.org

ESO Supernova funguje ve spolupráci Evropské jižní observatoře ESO a Institutu teoretických studií v Heidelbergu (Heidelberg Institute for Theoretical Studies, HITS). Budova byla postavena z prostředků německé nadace Klaus Tschira Stiftung (KTS) a následně věnována ESO, která centrum provozuje.

Planetárium ESO Supernova s hrdostí podporují LOR Foundation, Evans & Sutherland, Sky-Skan a Energie-Wende-Garching.

KTS

Nadace Klause Tschira (Klaus Tschira Stiftung, KTS) byla založena v roce 1995. Jejím zakladatelem byl Klaus Tschira (1940–2015) – fyzik a spoluzakladatel německé softwarové společnosti SAP. V současnosti se jedná o jednu z největších evropských soukromých neziskových nadací. Nadace podporuje pokrok v přírodovědných oborech, matematice a počítačových technologiích a snaží se zvýšit celkové povědomí veřejnosti o těchto oborech. Aktivity nadace začínají u mateřských škol a přes vyšší školní stupně pokračují až po univerzity a výzkumná centra. Nadace úspěšně využívá nových metod přenosu vědeckých poznatků a podporuje jak rozvoj, tak srozumitelnou prezentaci výsledků výzkumu. Planetárium ESO Supernova je věnováno nadací KTS a ESO ho bude provozovat.

HITS

Institut teoretických studií v Heidelbergu (Heidelberg Institute for Theoretical Studies, HITS gGmbH) byl zřízen v roce 2010. Založil ho Klaus Tschira (1940–2015), fyzik a spoluzakladatel německé softwarové společnosti SAP, prostřednictvím své nadace KTS, jako soukromý neziskový vědecký institut. HITS provádí základní výzkum na poli přírodních věd, matematiky a počítačových technologií s důrazem na zpracování, strukturování a analýzu velkých datových objemů. Oblasti vědeckého zájmu institutu HITS sahají od molekulární biologie až po astrofyziku. Akcionáři institutu jsou nadace HITS Stiftung (pobočka nadace KTS), Univerzita v Heidelbergu a Technologický institut v Karslsruhe (Karlsruhe Institute of Technology, KIT). HITS rovněž spolupracuje s dalšími univerzitami , výzkumnými středisky i průmyslovými partnery. Základní financování institutu HITS poskytuje nadace HITS Stiftung prostřednictvím mateřské KTS. Primárními externími zdroji financování jsou Federální ministerstvo pro vzdělání a výzkum (BMBF), Německá výzkumná nadace (DFG) a Evropská unie (EU).

ESO

ESO je nejvýznamnější mezivládní astronomická organizace v Evropě, která v současnosti provozuje nejproduktivnější pozemní astronomické observatoře světa. ESO má 16 členských států: Belgie, Česko, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie a dvojici strategických partnerů – Chile, která hostí všechny observatoře ESO, a Austrálii. ESO uskutečňuje ambiciózní program zaměřený na návrh, konstrukci a provoz výkonných pozemních pozorovacích komplexů umožňujících astronomům dosáhnout významných vědeckých objevů. ESO také hraje vedoucí úlohu při podpoře a organizaci celosvětové spolupráce v astronomickém výzkumu. ESO provozuje tři unikátní pozorovací střediska světového významu nacházející se v Chile: La Silla, Paranal a Chajnantor. Na Observatoři Paranal, nejvyspělejší astronomické observatoři světa pro viditelnou oblast, pracuje VLT (Velmi velký dalekohled) a dva přehlídkové teleskopy – VISTA a VST. Dalekohled VISTA pozoruje v infračervené části spektra a je největším přehlídkovým teleskopem světa, dalekohled VST je největším teleskopem navrženým k prohlídce oblohy ve viditelné oblasti spektra. ESO je významným partnerem zařízení APEX a revolučního astronomického teleskopu ALMA, největšího astronomického projektu současnosti. Nedaleko Observatoře Paranal, na hoře Cerro Armazones, staví ESO nový dalekohled ELT (Extrémně velký dalekohled) s primárním zrcadlem o průměru 39 m, který se stane „největším okem lidstva hledícím do vesmíru“.

Viktor Votruba; národní kontakt; Tel.: Astronomický ústav AV ČR, 251 65 Ondřejov, Česká republika; Email: votruba@physics.muni.cz