22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Zásoby čistého ledu na Marsu

Zásoby čistého ledu na Marsu

24.01.2009

Velká polární čepička v oblasti severního pólu planety Mars obsahuje obrovské zásoby vysoce čistého vodního ledu. K tomuto závěru dospěla mezinárodní studie, jejíž výsledky zveřejnili francouzští astronomové. Severní polární čepička je rozsáhlá vyvýšenina, tvořená usazenými vrstvami vodního ledu, podobně jako například na Zemi ledovce v Grónsku či Antarktidě, skládající se převážně z depozitů vodního ledu a malého množství prachu.

Z radarového výzkumu, prováděného americkou sondou MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) vyplývá, že severní polární čepička Marsu je tvořena usazeninami vodního ledu, jehož čistota dosahuje 95 %.

K určení zásob vodního ledu na Marsu byl použit radar s názvem SHARAD (SHAllow RADar), který byl vyroben italskými vědci. Radar, umístěný na palubě sondy MRO, je schopen zaregistrovat přítomnost kapalné vody nebo jednotlivých vrstev ledu do hloubky 1 km pod povrchem planety.

Na základě radarových pozorování evropskou sondou Mars Express se zdá, že jižní polární čepička obsahuje kromě vodního ledu také značné množství tuhého oxidu uhličitého.

Polární oblasti Marsu tak pravděpodobně obsahují ekvivalent 2 až 3 miliónů krychlových kilometrů vodního ledu. Je to zhruba 100krát více, než je celkový objem vody Velkých jezer na pomezí USA a Kanady, která obsahují 22,684 km3 vody.

Zdroj: http://www.universetoday.com/2009/01/20/lots-of-pure-water-ice-at-mars-north-pole/