25.11.2018
Úspěšný projekt energetických úspor

V  roce 2017 byla provedena rekonstrukce (zateplení objektu a výměna výplní stavebních otvorů) provozně-technického objektu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o., který slouží jako zázemí hlavních objektů hvězdárny, jako odborná knihovna a studovna odborných pracovníků a stážistů.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Zásoby čistého ledu na Marsu

Zásoby čistého ledu na Marsu

24.01.2009

Velká polární čepička v oblasti severního pólu planety Mars obsahuje obrovské zásoby vysoce čistého vodního ledu. K tomuto závěru dospěla mezinárodní studie, jejíž výsledky zveřejnili francouzští astronomové. Severní polární čepička je rozsáhlá vyvýšenina, tvořená usazenými vrstvami vodního ledu, podobně jako například na Zemi ledovce v Grónsku či Antarktidě, skládající se převážně z depozitů vodního ledu a malého množství prachu.

Z radarového výzkumu, prováděného americkou sondou MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) vyplývá, že severní polární čepička Marsu je tvořena usazeninami vodního ledu, jehož čistota dosahuje 95 %.

K určení zásob vodního ledu na Marsu byl použit radar s názvem SHARAD (SHAllow RADar), který byl vyroben italskými vědci. Radar, umístěný na palubě sondy MRO, je schopen zaregistrovat přítomnost kapalné vody nebo jednotlivých vrstev ledu do hloubky 1 km pod povrchem planety.

Na základě radarových pozorování evropskou sondou Mars Express se zdá, že jižní polární čepička obsahuje kromě vodního ledu také značné množství tuhého oxidu uhličitého.

Polární oblasti Marsu tak pravděpodobně obsahují ekvivalent 2 až 3 miliónů krychlových kilometrů vodního ledu. Je to zhruba 100krát více, než je celkový objem vody Velkých jezer na pomezí USA a Kanady, která obsahují 22,684 km3 vody.

Zdroj: http://www.universetoday.com/2009/01/20/lots-of-pure-water-ice-at-mars-north-pole/