25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Zákryt Venuše Měsícem 1.12.2008

Zákryt Venuše Měsícem 1.12.2008

26.11.2008

V pondělí 1.12. 2008 se ve večerních hodinách se krátce po západu Slunce na obloze odehraje zajímavý astronomický úkaz, zákryt planety Venuše naším Měsícem. Celé divadlo svou blízkou přítomností obohatí také Jupiter.

V době zákrytu, který pro Valašské Meziříčí nastane v 17h 19 minut 18 sekund SEČ, se objekty budou nacházet ve výšce jen 9° nad jihozápadním obzorem.

Postupné schovávání kotoučku Venuše za neosvětlenou část 4 dny starého Měsíce potrvá asi 60 s, a začne tedy již o minutu dříve, tedy v 17:18:18 SEČ.

Úkaz potrvá 1 hodinu 15 minut a skončí v 18:27:15 SEČ výstupem Venuše zpoza osvětlené části Měsíce.

Výstup opět začne o něco dříve, tentokrát o cca 50 s v 18:25:25 SEČ. V té době se však Venuše bude nacházet jen 1.5° nad obzorem.

Asi 2° severně od Venuše (- 4,1 mag) nalezneme jen o málo slabší Jupiter (-2.0 mag). Těsné přiblížení dvou nejjasnějších planet na vzdálenost méně než 5° bude pozorovatelné již od 26. listopadu do 5. prosince.

Dne 1. prosince ve 2 h SEČ dojde ke konjunkci těchto těles – jejich rovníkové souřadnice (rektascenze či hodinový úhel) budou stejné. Úhlově nejblíže tělesa budou v 1.12. zhruba v 10 h dopoledne, oproti konjukci se však jedná o rozdíl pouze asi 1' (obloukové minuty).

Situaci na obloze 1. prosince 2008 v 17:00 SEČ zachycuje obrázek nahoře, v detailu pak vpravo.  Průběh úkazu mezi 17:00 SEČ až 21:00 SEČ je znázorněn na přiložené animaci. Slunce zapadá 1.12. v 16:01 SEČ.

Podaří-li se vám přiblížení planet, případně samotný zákryt fotograficky zaznamenat, snímky nám můžete zaslat na adresu jsrba@astrovm.cz. Ty nejlepší budou s vaším souhlasem zveřejněny ve fotogaleii na našich stránkách.

Animace průběhu zákrytu planety Venuše Měsícem dne 1. prosince 2008. Konec úkazu se odehraje nízko nad obzorem (hnědá plocha přicházející z pravého dolního rohu). Animace je v rovníkových souřadnicích, polohu horizontu představuje přibližně úhlopříčka z levého dolního do pravého horního rohu.