27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Vzácný meteorit by mohl uchovávat tajemství života na Zemi

Vzácný meteorit by mohl uchovávat tajemství života na Zemi

11.08.2021

Vědci se pustili do odhalování tajemství vzácného meteoritu a hledání možného původu oceánů a života na Zemi, a to díky financování Science and Technology Facilities Council (STFC). Uskutečněný výzkum meteoritu, který spadl ve Spojeném království (UK) počátkem letošního roku napovídá, že tento vesmírný kámen je datován zpět do období vzniku Sluneční soustavy před 4,5 miliardami roků. Meteorit byl nyní oficiálně klasifikován díky částečné studii vzorku financované STFC.

Meteorit Winchcombe příhodně pojmenovaný podle místa, kde dopadl, patří tento extrémně vzácný typ do skupiny zvané uhlíkaté chondrity. Jedná se o kamenný meteorit bohatý na vodu a organické látky, který si uchoval své chemické složení z období vzniku Sluneční soustavy. Počáteční analýzy ukázaly, že Winchcombe bude členem skupiny CM uhlíkatých chondritů, která nyní byla formálně schválena Meteorickou společností.

Zasedání rady STFC poskytlo důležitý příspěvek za účelem financování práce planetologů napříč UK. Dotace umožnila muzeu Natural History Museum použít nejmodernější vybavení k ochraně meteoritu, a rovněž podporovat časovou citlivost mineralogických a organických analýz ve specializovaných laboratořích v několika předních institucích UK.

Ashley King, UK Research and Innovation (UKRI) Future Leaders Fellow in the Department of Earth Sciences at the Natural History Museum říká: „Jsme vděčni za financování, které STFC poskytla. Winchcombe je první pád meteoritu, který byl objeven v UK za posledních 30 let a první uhlíkatý chondrit, který byl získán v naší zemi. Financování z STFC nám pomáhá k této unikátní příležitosti objevit původ vody a života na Zemi. Prostřednictvím tohoto financování jsme byli schopni investovat do nejmodernějšího vybavení, které přispívá k analýze a výzkumu meteoritu Winchcombe.“

Meteorit byl sledován na základě snímků a videozáznamu pořízeného UK Fireball Alliance (UKFAll) a na základě spolupráce mezi sítí meteorických kamer v UK, které obsahuje síť UK Fireball Network a která je financována prostřednictvím STFC. Fragmenty meteoritu pak byly velmi rychle lokalizovány a objeveny. Od objevu vědci UK studovali meteorit Winchcombe k pochopení jeho mineralogie a chemického složení, abychom lépe porozuměli vzniku Sluneční soustavy.

Luke Daly z University of Glasgow a zástupce vedoucího UK Fireball Network, říká: „Dosavadní schopnost zkoumat meteorit Winchcombe je něco jako splněný sen. Mnozí z nás strávili celou svoji kariéru studiem vzácných meteoritů tohoto typu. Rovněž jsme se zúčastnili misí Hayabusa 2 (JAXA) a OSIRIS-REx (NASA), které se zaměřily na dopravu původních vzorků z uhlíkatých asteroidů na Zemi. Pro meteorit typu uhlíkatého chondritu, který spadl na území UK, byla tak rychle určena jeho dráha. Je opravdu zvláštní výsledek a fantastická příležitost pro vědeckou komunitu v UK.“

Financování z STFC umožnilo vědcům rychle začít pátrat po přítomnosti vody a organických látek v meteoritu Winchcombe ještě před tím, než mohl být kontaminován vlivem pozemského okolního prostředí.

Queenie Chan z Royal Holloway, University of London dodává: „Vědecký tým předběžnou analýzou potvrdil, že meteorit Winchcombe obsahuje široké spektrum organických látek! Výzkum meteoritu pouze několik týdnů po zaznamenaném pádu, dříve než došlo k jeho závažné pozemské kontaminaci, znamená, že jsme vskutku nahlédli zpět v čase na ingredience přítomné v době zrození Sluneční soustavy a mohli tak studovat, jak probíhalo společné formování planet podobných Zemi.“

Úlomek meteoritu Winchcombe byl odebrán v průběhu organizovaného pátrání planetology UK a je nyní veřejně přístupný v londýnském Natural History Museum.

Zdroj: https://phys.org/news/2021-07-rare-meteorite-secrets-life-earth.html a https://scitechdaily.com/rare-4-5-billion-year-old-meteorite-could-hold-secrets-to-life-on-earth/