25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Vesmírný tanec

Vesmírný tanec

04.04.2008

VLT pořídil snímek trojice tančících galaxií.

Snímek pochází z observatoře na Paranalu a odhaluje trojici galaxií vzájemně provázaných ve vesmírném tanci.

Tři galagie dostaly katalogová čísla NGC 7173 (nahoře), 7174 (vpravo dole) and 7176 (vlevo dole). Jsou vzdálené 106 miliónů světelných let a nacházejí se v souhvězdí Piscis Austrinus (Jižní ryba).

NGC 7173 a 7176 jsou eliptické galaxie, zatímco NGC 7174 je spirální galaxie s výrazně rozptýlenými pruhy prachu a dlouhým zakrouceným ohonem. To naznačuje, že se ony dvě spodní galaxie navzájem gravitačně ovlivňují a vytvářejí spolu podobu medvěda či spícího dítěte. Zároveň dochází k přenosu materiálu z NGC 7176 na NGC 7174. Značné množství dalšího materiálu v okolí naznačuje na vzájemnou interakci NGC 7176 a NGC 7173 v minulosti.

Astronomové předpokládají, že se všechny tři galaxie nakonec promíchají a vytvoří obrovský „ostrov vesmíru“, desetkrát až stokrát hmotnější než naše Galaxie.

Trojice je součástí Hicksonovy kompaktní skupiny, popsané kanaďanem Paulem Hicksonem počátkem 80. let. Skupinka, ze které pochází uvedené trio, je v Hicksonově katalogu na 90. místě a nese proto označení HCG 90. Ve skutečnosti obsahuje tato skupinka čtyři hlavní členy. ESO galaxie HicksonJeden z nich, pozoruhodná spirální galaxie NGC 7192, se nachází nad triem a leží mimo pořízené snímky.

Kompaktní skupiny jsou malé, relativně osamocenné systémy s typickým počtem od čtyř do deseti členů v bezprostřední blízkosti u sebe. Jiným působivým přikladem může být Robertův Kvartet. Kompaktní skupiny jsou laboratořemi pro studium vzájemných interakcí mezi galaxiemi a zvláště pak pro vznik hvězd.

Na uvedeném obrázku můžeme vidět mnoho dalších galaxií. Některé se nacházejí ve větších vzdálenostech, zatímco jiné se zdají být součástí vyfocené rodiny. Další pozorování z jiných dalekohledů opravdu potvrdila, že skupina HCG 90 má dohromady 16 členů. Většina z nich je mnohem menší velikosti než čtveřice uvedená v NGC katalogu.

Seznam všech prací, zabývajících se touto skupinou, můžete nalézt v Simbad astronomical database