22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Vědci navrhují prodloužit činnost ruského radioteleskopu „Spektr-R“ minimálně do roku 2020

10.02.2017

Vědci zapojení do mezinárodního projektu „Radioastron“ počítají s provozem radioteleskopu „Spektr-R“ i po roce 2018, sdělil 7. února TASS (Informační tisková agentura Ruska) vedoucí laboratoře Astrokosmického střediska FIAN (Fyzikální ústav P. N. Lebeděva Ruské akademie věd), vedoucí vědeckého programu projektu „Radioastron“, zpravodaj Ruské akademie věd Jurij Kovaljov.

„Na základě vyhodnocení vědeckých výsledků a technického stavu radioteleskopu „Spektr-R“ v roce 2016, prodloužila agentura Roskosmos financování projektu do konce roku 2018. Optimisticky se díváme na perspektivy projektu po tomto termínu a počítáme s tím, že bude prodloužen i dále, protože je to opravdu unikátní přístroj s jedinečnými možnostmi“, řekl Kovaljov.

Podle Kovaljova vědecké cíle projektu „Radioastron“ neustávají, jejich rozmanitost se zvyšuje a nabídka výzkumných projektů roste. V lednu 2017 jsme obdrželi žádosti na poslední, pátý, rok otevřeného vědeckého programu. Nyní čekáme na doporučení odborníků. Máme několik žádostí na pozorování od více než stovky vědců z Ruska dalších zemí světa, včetně Německa, Nizozemska, Španělska, Spojeného království, Itálie, Spojených států, Kanady, Jižní Afriky, Austrálie, Číny, Jižní Koreje, Japonska, "řekl Kovaljov.

Prodloužení činnosti vesmírné observatoře si vyžádá v létě 2017 korekci oběžné dráhy družice „Spektr-R“, jinak se ocitne ve stínu Země na nepřípustně dlouhou dobu, solární panely zůstanou bez napájení a přístroj přestane fungovat. Zastíněná část letu, podle výpočtů balistiků, připadne na 6. ledna 2018 a bude trvat 6,5 hodiny.

„Provedení korekce se očekává 17. července 2017. Díky korekci se vyhneme dlouhotrvajícímu stínu, ve kterém by se zařízení ocitlo na začátku roku 2018, pokud manévr neprovedeme“ – objasnil Kovaljov. Manévr umožní potenciálně prodloužit život „Spektra-R“ do roku 2020, kdy může nastat případný další vstup do stínu. Jestli bude do té doby vesmírné zařízení funkční, není vyloučeno, že provedeme druhý takový manévr.

Zdroj: http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/33323/