25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Španělský král navštívil observatoř ESO Paranal

Španělský král navštívil observatoř ESO Paranal

08.06.2012

Ve středu 6. června 2012 navštívil observatoř ESO Paranal španělský král Juan Carlos I. Na půdě observatoře se setkal s prezidenty Chile, Kolumbie, Mexika a Peru, a také s významnými zástupci dalších zemí, kteří se na Paranalu účastnili 4. summitu Pacifické aliance.

Jeho veličenstvo španělský král Juan Carlos I. přicestoval na observatoř ve středu 6. června. Oficiálně ho přivítali president ESO Council Xavier Barcons, generální ředitel ESO Tim de Zeeuw, zástupce ESO v Chile Massimo Tarenghi a ředitel observatoře Andreas Kaufer.

Je pro nás ctí přivítat jeho výsost na Paranalu a nabídnout mu naši pohostinnost zde uprostřed chilské pouště Atacama,“ řekl Tim de Zeeuw.

Paranal, toto pouštní místo – jedno z nejsušších na světě s nadmořskou výškou 2 600 m – patří k nejlepším lokalitám na Zemi pro vědecká pozorování vesmíru. Na Paranalu jsou čtyři hlavní  dalekohledy systému VLT o průměru 8,2 m, čtyři pomocné teleskopy o průměru 1,8 m a dále přehlídkové teleskopy VST a VISTA. Také proto je Paranal jednou z nejproduktivnějších pozemních astronomických observatoří světa.

Král Juan Carlos poobědval v budově Residencie společně s prezidenty Chile, Kolumbie, Mexika a Peru, zástupci Kostariky, Panamy, Kanady, Japonska a Austrálie, kteří se zde účastnili 4. summitu Pacifické aliance. (eso1223)

Španělský ministr zahraničí a spolupráce José Manuel García-Margallo, který byl členem španělské delegace, se mimo jiné setkal s Xavierem Barconsem, aby krátce zhodnotili roli Španělska jako členského státu ESO.

Cesta Juana Carlose na Paranal se uskutečnila v poslední den jeho oficiální návštěvy Chile, krátce před odletem zpět do Španělska.

Za poslední rok navštívilo Paranal hned několik členů evropských královských rodin včetně prince z Asturie, syna krále Juana Carlose I. a belgického prince Filipa. Poprvé od jejího slavnostního otevření však navštívil observatoř Paranal vládnoucí panovník.

V roce 2012 slavíme 50. výročí založení ESO. ESO (Evropská jižní observatoř) je hlavní mezinárodní astronomickou organizací Evropy a patří k nejproduktivnějším astronomickým observatořím světa. Je podporována 15 členskými státy, kterými jsou: Belgie, Brazílie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO má za cíl vývoj, konstrukci a provoz výkonných pozemních astronomických zařízení, která umožní významné vědecké objevy. ESO také hraje přední roli při propagaci a organizaci mezinárodní spolupráce na poli astronomického výzkumu. ESO v současnosti provozuje tři observatoře světově úrovně: La Silla, Paranal a Chajnantor, které se nacházejí na poušti Atacama v Chile. Na Paranalu se nachází VLT (Very Large Telescope = Velmi velký dalekohled) – nejvyspělejší pozemní dalekohled pracující ve viditelném světle a VISTA, největší přehlídkový dalekohled pro infračervenou oblast na světě. Zároveň je ESO evropským zástupcem největšího astronomického projektu všech dob – teleskopu ALMA budovaného na planině Chajnantor. V současnosti ESO plánuje výstavbu Evropského extrémně velkého dalekohledu (E-ELT), který bude mít průměr primárního zrcadla 40 metrů. Měl by pracovat v infračerveném i viditelném oboru záření a stane se největším dalekohledem světa.

Viktor Votruba, národní kontakt; Astronomický ústav AV ČR, 251 65 Ondřejov; Česká republika; Email: votruba@physics.muni.cz

Lars Lindberg Christensen; ESO education and Public Outreach Department; Garching bei München, Germany; Tel: +49-89-3200-6761; Cell: +49-173-3872-621; Email: lars@eso.org

Massimo Tarenghi; ESO Representative in Chile; Santiago, Chile; Tel: +56 2 463 3143; Email: mtarengh@eso.org

Toto je překlad tiskové zprávy ESO eso1224. ESON -- ESON (ESO Science Outreach Network) je skupina spolupracovníku z jednotlivých členských zemí ESO, jejichž úkolem je sloužit jako kontaktní osoby pro lokální média.