25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Španělský korunní princ navštívil Paranal

Španělský korunní princ navštívil Paranal

24.11.2011

Jejich Královská Výsost princ a princezna z Asturie poctili 24. listopadu 2011 svou návštěvou observatoř ESO Paranal v Chile.

Delegace, jejímiž členy byli mimo jiné španělská ministryně pro vědu a inovace (Minister of Science and Innovation) Dr. Cristina Garmendia, chilský ministr zahraničí Alfredo Moreno (Minister of Foreign Affairs) a chilská ministryně národního majetku (Minister of National Assets) Catalina Parot, měla nejprve příležitost vyslechnout si v budově Residencia sérii prezentací o činnosti ESO. Tato část programu byla přístupná pro zástupce médií.

Generální ředitel ESO Prof. Tim de Zeeuw zdůraznil ve svém příspěvku nelehkou stavbu a provoz unikátního astronomického vědeckého pracoviště na jednom z nejsušších míst na Zemi.

Je pro nás velkým potěšením přivítat Vaši Královskou Výsost na observatoři Paranal,“ prohlásil na úvod Prof. de Zeeuw. „Španělsko je významným členským státem ESO, španělský průmysl značně přispěl k návrhu i konstrukci zařízení ESO a španělští astronomové využívají tyto prvotřídní vědecké přístroje světové úrovně pozoruhodným způsobem.“

Španělský zástupce a viceprezident orgánu ESO Council, Prof. Xavier Barcons, dále zdůraznil významný španělský podíl na aktivitách ESO. Španělsko například převzalo významnou roli v dizajnových studiích budoucího dalekohledu E-ELT a získalo také velké kontrakty na stavbou součástí observatoře ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array).

Španělský astronom a zástupce ředitele provozu ESO, Dr. Fernando Comerón, prezentoval některé z nejvýznamnějších objevů učiněných pomocí dalekohledu ESO/VLT, zmínil například první přímé zobrazení exoplanety a potvrzení existence supermasivní černé díry v centru naší Galaxie.

Princ a princezna následně absolvovali okružní prohlídku VLT, nejvyspělejšího optického přístroje světa. Využili také vzácnou příležitost k návštěvě interferometrických tunelů vedoucích pod dalekohledy. V těchto prostorách se skládají paprsky světla získané pomocí základních dalekohledů VLT, což astronomům dovoluje pozorovat až 17krát jemnější detaily, než je možné zaznamenat jednotlivými dalekohledy.

Významná návštěva si prohlédla také kontrolní místnost VLT, kde jí španělští astronomové předvedli způsob práce s dalekohledy.

Návštěvu prince a princezny z Asturie rovněž přijali zástupci ESO v Chile, Prof. Massimo Tarenghi a ředitel observatoře Paranal Dr. Andreas Kaufer.

Španělsko se stalo členskou zemí ESO v roce 2006 a ESO v současnosti zaměstnává 32 španělských občanů.

ESO (Evropská jižní observatoř) je hlavní mezinárodní astronomickou organizací Evropy a patří k nejproduktivnějším astronomickým observatořím světa. Je podporována 15 členskými státy, kterými jsou: Belgie, Brazílie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Německo, Nizozemí, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. ESO má za cíl vývoj, konstrukci a provoz výkonných pozemních astronomických zařízení, která umožní významné vědecké objevy. ESO také hraje přední roli při propagaci a organizaci mezinárodní spolupráce na poli astronomického výzkumu. ESO v současnosti provozuje tři observatoře světově úrovně: La Silla, Paranal a Chajnantor, které se nacházejí na poušti Atacama v Chile. Na Paranalu se nachází VLT (Very Large Telescope = Velmi velký dalekohled) – nejvyspělejší pozemní dalekohled pracující ve viditelném světle a VISTA, největší přehlídkový dalekohled pro infračervenou oblast na světě. Zároveň je ESO evropským zástupcem největšího astronomického projektu všech dob – teleskopu ALMA budovaného na planině Chajnantor. V současnosti ESO plánuje výstavbu Evropského extrémně velkého dalekohledu (E-ELT), který bude mít průměr primárního zrcadla 40 metrů. Měl by pracovat v infračerveném i viditelném oboru záření a stane se největším dalekohledem světa.

Viktor Votruba; národní kontakt; Astronomický ústav AV ČR, Ondřejov 251 65, Česká republika; Email: votruba@physics.muni.cz