Zřizovatelem organizace je

13.08.2024
Nad hvězdárnou opět padaly hvězdy

Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Planety Venuše a Jupiter na březnové obloze

Planety Venuše a Jupiter na březnové obloze

21.02.2012

Na konci února a v průběhu března roku 2012 ozdobí večerní oblohu dvojice jasných planet – Venuše a Jupiter. K nim se na několik dní (vždy krátce po novu) připojí rovněž Měsíc a v polovině března také obtížně pozorovatelná planeta Merkur. V následujících několika týdnech nás tedy čeká řada vizuálně zajímavých astronomických úkazů, konjunkcí a vzájemných přiblížení těles Sluneční soustavy, které lze pozorovat pouhým okem či malými dalekohledy.

Večerní obloha bude v únoru a březnu 2012 ozdobena dvojicí velmi jasných objektů. Nad západním obzorem záři nejjasnější planeta Venuše a o kousek výše naleznete jen o málo slabší Jupiter. Již 25. února ve 22 h dojde k první zajímavé konjunkci, kdy se k planetě Venuši přiblíží mladý Měsíc, na obloze je bude dělit jen 2,6°. Setkání objektů bode pozorovatelná 25. února ve večerních hodinách. Ve dnech 25. – 27. února budou Měsíc s Venuší a Jupiterem na obloze tvořit zajímavé seskupení. Dne 27. února je Měsíc také v konjunkci s Jupiterem (2,9° severně).

Planety Venuše a Jupiter se na obloze budou počátkem března k sobě nadále přibližovat. Ve dnech 3. až 7. března nastanou vhodné podmínky také ke sledování planety Merkur, která je 5. března v největší východní elongaci a je tedy pozorovatelná ve večerních hodinách. Doplní tak nad západním obzorem dvojici již zmíněných jasnějších planet (viz úvodní obrázek).

Setkání Venuše, mladého Měsíce a Jupitera na večerní obloze 26.2 2012 v 19h.

Nejzajímavější setkání se na obloze odehraje 14. března 2012, kdy v 7 h ráno dojde ke konjunkci Venuše a Jupitera. Přiblížení těchto těles na vzdálenost asi 3° bude pozorovatelné ve stejný den ve večerních hodinách. Planety však budou nedaleko od sebe od 12. do 16. března.

Setkání Venuše a Jupitera na večerní obloze 14. března 2012 v 19h. Obě planety budou dělit jen necelé 3°.

Dne 20. března v 6 h nastává jarní rovnodennost. Toto období je vhodné pro pozorování velmi mladého Měsíce. Nov nastává 22. března v 16h, následující den 23. března tedy budeme mít příležitost k pozorování Měsíce, který bude jen cca 24 h po novu. Slunce v tento den zapadá v 18 h a 9 minut, v té době se Měsíc bude nacházet 12° nad obzorem (téměř kolmo nad Sluncem měřeno vhledem k ideálnímu obzoru).

Na konci měsíce (25. – 27. března) doplní dvojici planet Jupiter a Venuše opět mladý Měsíc. Vzhledem k tomu, že při vzájemné konjunkci planet 14. března se pozice těles vzhledem ke Slunci i obzoru vymění (Jupiter bude od 14. března na obloze úhlově blíže ke Slunci než Venuše), nastane nejprve o půlnoci z 25. na 26. března konjunkce Měsíce s Jupiterem (Jupiter 2,3° jižně od Měsíce) a ve stejný den ve 22 h pak konjunkce s Venuší (Venuše 2,4° severně od Měsíce).

Protože se úkazy odehrávají na relativně rozlehlé oblasti oblohy, je nejvhodnější je sledovat pouhým okem, případně malým dalekohledem či triedrem s širokým zorným polem. Vzhledem k jasnosti všech objektů jsou tato seskupení také vhodnými úkazy pro fotografické experimenty zachycující večerní krajinu s hvězdami a jasnými planetami. Pořídíte-li v průběhu následujících týdnů nějaké zajímavé snímky, pošlete nám je, rádi je zveřejníme v naší galerii.